I 2018 handlet nordmenn på nettet for totalt 144,8 milliarder kroner (inkludert handel i utenlandske nettbutikker). Det er en økning på 17% sammenlignet med 2017, da den totale omsetningen var på 124,2 milliarder kroner.

Norske forbrukere er svært begeistret over å handle på nett, og de bedriftene som opplever størst suksess er de som klarer å skape en kjøpsopplevelse som skårer høyt på bekvemmelighet og hastighet. En annen faktor som spiller inn på veksten er at standarden på norske nettbutikker har blitt høyere, og at stadig flere aldersgrupper har begynt å kjøpe på nettet.

Det har til og med oppstått en egen varekategori hvor over halvparten av det norske folk handler på nettet. I 2018 kjøpte 58% av befolkningen klær, sko og tilbehør på nettet, opp fra 44% i 2017.

Trenden er ikke bare et norsk fenomen, og nordisk netthandel vokser mest i verden hvor forbrukerne økte handelen på nett i tredje kvartal i fjor med 48%

Den norske forbruker

Blant forbrukerne er det en økende forventning om at nærmest alle varer skal kunne kjøpes på nettet. Samtidig må bedriftene ta hensyn til forbrukernes ønske om fleksibel levering. Forbrukerne vil unngå utfordringer fra det øyeblikket de legger varene ned i den digitale handlevognen, til varen er levert eller returnert.

Grunnen til at det er viktig å vite om disse tingene fra et logistikkperspektiv er fordi jo mindre komplisert transaksjonene skal være i front-end, desto vanskeligere blir de back-end. Logistikken i Norge har bare de siste årene virkelig fått et oppsving i relevansen sin som en følge av netthandelen, og vi ser en markant økning i interessen rundt løsninger på lageret som kan være med på å redusere friksjonen for forbrukerne som leveringstid, returlogistikk eller transparente varebeholdninger for å nevne noen.

Les hele saken i første utgave av NæringsEiendom 2019.