Oslo S Shopping omfatter alle butikker og serveringssteder på Oslo S og i Østbanehallen, og er Oslo sentrums fjerde største kjøpesenter. I 2018 økte de jevnt og trutt gjennom året og fikk en kraftig økning i november og desember.
– Vi er meget godt fornøyd med det vi fikk til i Oslo S Shopping i 2018. Vi satset sterkere på servering, blant annet ved å konvertere et kontorareal og åpne Norges aller første Leon-restaurant. Vi åpnet også en ny, stor Espresso House i sentralhallen, forteller senterleder for Oslo S Shopping Torstein Heldal i Bane NOR Eiendom.
Den største veksten kom i kategorien «serveringssteder». Her økte omsetningen med 14,1 prosent. Espresso House, Olivia og Upper Crust vokste aller mest.
Tror på økt vekst
Antall besøkende på Oslo S er nå i snitt 160.000 – 170.000 per dag, og Heldal har stor tro på at veksten vil fortsette for Oslo S Shopping i 2019.
– Allerede 7. januar åpnet restauranten Pronto di Olivia i Flytogterminalen, og nå bygger vi om Cafe Opus til en ny restaurant, KOK. Også denne åpner i januar. Burger King får også en skikkelig oppgradering, og 1. mai åpner vi en ny Fridays-restaurant. I tillegg planlegger vi å åpne en ny restaurant i lokalene der Ruters billettkontor lå tidligere, sier han.