Stadig færre kunder handler elektronikk med kontanter. Nå velger elektronikkjeden å teste kontantfrie Phonehouse-butikker. Besøkende hos Elkjøp Phonehouse kan velge å betale med Vipps, Apple Pay, Google Pay, bankkort, gavekort eller Santander finansiering.
Leder for Elkjøp Phonehouse i Norge, Espen Bakken, har stor tro på at denne endringen vil være positiv for både kunder og ansatte.
– Vi har lenge sett en trend hvor et fåtall kunder velger å handle elektronikk i våre Phonehouse-butikker med kontanter. Per i dag har vi en kontantomsetning på kun seks prosent. Ved å kunne tilby flere betalingsløsninger som Vipps, Apple Pay og Google Pay i butikk, er tiden nå moden for å gjøre en test med kontantfrie butikker, sier Bakken.
Elkjøp Phonehouse-butikkene er mindre i areal og sortiment, enn Elkjøps andre varehus. Disse er lokalisert på kjøpesentre rundt om i landet og tilbyr telefoner, nettbrett, smartklokker, bærbar lyd og tilbehør tilknyttet disse kategoriene.
Alle andre Elkjøp-butikker, vil fortsatt ta imot kontanter som betaling.
Vil hjelpe kundene i gang
Bakken forsikrer om at alle kunder som er ferske med Vipps som betalingsalternativ, skal få hjelp.
– Vi vil hjelpe kunder som kommer innom oss med å sette opp og komme i gang med Vipps, dersom behovet er der. Og skulle noen av kundene våre ha kontanter som de ønsker handle elektronikk for, kom innom. Vi løser selvfølgelig dette i en overgangsperiode, sier Bakken.
Endringen gjelder i alle Elkjøp Phonehouse-butikker, med unntak av Elkjøp Phonehouse Carl Berner.
– Å innføre kontantfrie Phonehouse-butikker vil kutte kostnader, samt administrative oppgaver vi har knyttet til håndtering av kontanter. Vi er i en tøff bransje hvor marginpresset er stort, og vi må kontinuerlig se på nye og innovative løsninger for å sikre fremtidig drift, samtidig som vi tar vare på kundene våre, legger han til.
Gode erfaringer fra Sverige
Elgiganten Phonehouse, som er tilsvarende kjede i Sverige, gjorde den samme endringen i januar 2018, og har i dag rundt 80 kontantfrie Phonehouse-butikker.
– Vi har høstet gode erfaringer fra våre kolleger i Sverige, noe som har bidratt til at vi nå også ønsker å innføre kontantfrie Phonehouse-butikker her i Norge. Vi er selvfølgelig spente på hvordan markedet responderer, og som alltid vil vi lytte til kundene våre og ta tilbakemeldinger med videre i prosessen, avslutter Bakken.