– Det har gått over all forventning, og har gitt oss flere store overraskelser, sier varehussjef Per Rune Andersen, som også styrer Maxbo på Gol. I løpet av et halvt år har de nådd alle de svært ambisiøse budsjettene.

Mens Maxbo Gol har hele 1800 kvadratmeter, inkludert trelasthall, klarer Maxbo Hemsedal seg med halvparten.
– Vi har fjernet cirka halvparten av varelinjene jamført med Gol. Vi står igjen med de 2500 mest solgte varene. Målet er å oppnå samme omsetning som et dobbelt så stort varehus, sier Andersen, som var en av initiativtakerne til den nye, kompakte løsningen.

Et omfattende samarbeid med varehuset i Gol gjør at den lille versjonen fungerer. Blant annet har Maxbo Hemsedal blitt en av kjedens varehus som selger flest vedovner, målt mot totalomsetning, selv om de bare har tre ovner utstilt.
– I løpet av 25 minutter skaffer vi alt vi ikke har på lager i Hemsedal. Det virker som kunder nå ikke har noe problem med å bestille ting de ikke ser fysisk. Der har nok all netthandel forandret vanene, sier Andersen, som også har samarbeidet ekstra med proffkundene slik at alt de trenger ekstra raskt er lagerført.
– Ekstra god kommunikasjon med håndverkerne har gjort at en liten butikk nå kan dekke behovet til proffene, og det er veldig interessant å se. Det er tydelig at Hemsedal har møtt de endringene bransjen har opplevd i både forbrukerhandel og proffhandel.

Suksessen fra Hemsedal tas nå videre, og konseptet blir etter hvert lansert på flere mindre varehus i Maxbo-kjeden.

(Visited 778 times, 1 visits today)