Vi mer at et gjennomarbeidet og helhetlig konsept, riktig materialmix og innovative løsninger gir gode kundeopplevelser og dermed er det som skal til for å tiltrekke seg riktig publikum.

Vi er vi i full gang med å omsette ideer til handling, og målet vårt er å gi kundene den gode handlegate-følelsen tilbake. Butikkfronter og fellesarealer må designes slik at det blir lystbetont å handle. Ved hjelp av sorte himlinger og mørke butikkfronter skaper vi nødvendig kontrast til de opplyste butikkvinduene. Vi gir rett og slett kundene en kommersiell titteskapfølelse der de ser inn i et opplyst butikklokale fra en mørk handlegate utenfor. Dette grepet løfter frem butikkene – de går fra å være rene utsalgssteder til å fremstå som spennende showrooms.

Grunnlaget for all planlegging er de besøkendes behov, både bevisste og ubevisste. Positive handle-opplevelser for kundene betyr økt omsetning for butikkene.

Vi har nettopp ferdigstilt design- og konseptarbeidet for deler av Sandvika Storsenter. Vi har også levert nytt designkonsept til AMFI Moa i Ålesund. Begge er blant de største kjøpesentrene i landet.

Her er noen eksempler på designløsninger:

AMFI Moa: Fra åpningen av senteret. Det er valgt gullgule vegger, messingdetaljer og lyseffekter for å få nødvendig kontrast til det mørke taket. Overlyset og glasstaket gir kundene en følelse av å befinne seg i en utendørs handlegate. Effekten forsterkes på mørke kvelder. Foto: Ramsøskar Interiørarkitekter

AMFI Moa: Utformingen av toaletter og stelle-/ammerom må ha høy prioritet. Erfaringsmessig er toaletter noe av det første man ser etter når man kommer til et kjøpesenter. Klar og tydelig merking er derfor alfa og omega. Dette er tjenestedesign i praksis. Foto: Ramsøskar Interiørarkitekter

AMFI Moa: Å besøke kjøpesenteret skal gi deg lyst til å shoppe. Sorte trapper, sorte dekkefronter, håndløpere i messing og mørkt treverk gir variasjon og kontrast i de store atriene. Tilbakemeldingen fra kundene på AMFI Moa er at farge- og materialmixen gir dem følelsen av å befinne seg i et internasjonalt kjøpesenter. Foto: Ramsøskar Interiørarkitekter

AMFI Moa: Handleturen kan bli lang, og behovet for en rask pause melder seg for de fleste. Da kan man enten oppsøke et av senterets spisesteder eller ta en pust i bakken i en sittenisje. Kontrasteffekten og den klare fargebruken gjør at nisjen også fungerer som dekorelement og møtested. Foto: Ramsøskar Interiørarkitekter

Sandvika Storsenter: Riktig lysdesign er halve jobben når man skal skape gode kommersielle rom. Her er det brukt varierte virkemidler: en installasjon av pendellamper som gir lys over hele tre etasjer i atriet, innfelt belysning som lyser opp butikkfrontene og iøynefallende lyslister under rulletrappen. Lyssetting er et virkemiddel som brukes aktivt for å rette oppmerksomheten mot butikkene. Foto: Ramsøskar Interiørarkitekter

Sandvika Storsenter: If you can´t beat them – join them: Kunder som handler på nett, kan velge kundeservice som utleveringssted.  Der finnes det også et eget prøverom slik at man raskt kan finne ut om plaggene passer. ”Prøv, returner eller komplementer. Enklere blir det ikke”. Foto: Henrik Lindahl

Sandvika Storsenter: Komfortable multifunksjonelle møbler i fellesarealer betyr mye for besøkende. Denne spesialdesignede sitte-øyen har plass til mange, og det er mulig å slå seg ned på flere sider. Den er ”seksjonert” med innfelte blomsterkasser, ladestasjoner og avlastningsbord. Pendellampene gjør sitte-øyen til et tydelig møtepunkt som er lett å finne. Foto: Henrik Lindahl