Leder av Pop Up avdelingen til Urban Jungle, Urd Eidsten forteller at Egmont lørdag 10.november lanserte en 1.000 kvadratmeter stor pop up i Karenslyst Allè, i anledning Donald Duck sitt 70-års Jubileum.

– Egmont har gjenskapt Andeby sitt univers i lokalene, til glede for både barn og vokse. Pop up butikken er åpen frem til 5. desember og det er spekket med aktiviteter for publikum. Det var lang kø utenfor lokalet og flere hundre som besøkte butikken denne lørdagen, sier hun.

Helgen før hadde northern pop up i samme lokaler, der de solgte nordiske designlamper. Også denne helgen skapte en pop up lange køer utenfor lokalet. Eidsten mener dette er eksempler på hvordan pop ups skaper destinasjoner og liv i byen.

– Pop ups gjør det mulig for bedrifter å markedsføre sitt konsept, samt motta viktige tilbakemeldinger fra publikum, sier Eidsten.

Urban Jungle har også formidlet Glørs pop up kjøkken på Nedre Løkka Bar. Konseptet er som Glør selv sier: «Digg streetfood med ild og grill i fokus». De har tidligere hatt vellykkede pop ups hos Brygg og Prindsens Hage. Denne gangen har de en ny kjøkkensjef som har gitt konseptet deres en mer asiatisk vri.

– De skal lage Baos, Kaarage (japansk fritert kylling), Bulgogi-ribs og annet godt. De lager i tillegg kimchi som er veldig i tiden, da eksempelvis Noma som regnes som en av verdens beste restauranter har sluppet en internasjonal fermenteringsbok som har blitt en megasuksess, sier Eidsten.

På Vulkan åpner det også flere pop ups før jul.

Destinasjonsutvikling

Det er mange nye, spennende aktører som dukker opp på markedet. Designere, kunstnere og andre aktører som befinner seg i startgropen av sin karriere trenger en arena der de kan komme i kontakt med markedet, uten å binde opp med store mengder kapital.

– Pop up er et optimalt verktøy for disse aktørene, påpeker hun.

Sesongbaserte konsepter har også et behov for pop up lokaler. Et eksempel på dette er Julegenserbutikken, som har lansert Norges første julegenserbutikk i Byporten.

– Dette er et morsomt tilskudd til senteret og et eksempel på at sesongbaserte konsepter kan tilby et område noe unikt, forteller Eidsten.

Eidsten påpeker også at Urban Jungle er en naturlig samarbeidspartner for både eiendomsbesittere, forvaltere og foreninger.

– Aktivisering av tomme lokaler er helt enkelt som to puslespillbrikker som hører sammen. Synergieffektene er viktige, da rett konsept i rett område stadig blir viktigere i dagens marked. Fungerer en pop up veldig godt i et område, vil dette sannsynligvis tiltrekke lignende konsepter til samme område. Dette vil på sikt kunne skape destinasjoner, avslutter hun.