Tallene fra Oslo sentrum kommer frem i Kvarud Analyses kjøpesenterindeks, som også viser at økningen på landsbasis var 1,4 prosent i årets første ni måneder.
– Vi er veldig fornøyde med utviklingen i Bjørvika, sier Maria Louise Rognerud, direktør for Bygulv i Oslo S Utvikling og ansvarlig for servering, handel og kultur i Barcode.
Omsetter for 280 millioner
Hittil i år har Barcode en samlet omsetning på 279,5 millioner kroner, mot 233,5 millioner på tilsvarende tidspunkt i fjor. Omsetningstallene inkluderer blant annet resultater fra restaurantene Vaaghals, Nodee og Stock, kafeene Åpent bakeri og Espresso house og handel som Synsam, Vita Exclusive og Foto.no. I tillegg er det frisører og tilbud innen helse og trening. Den nyeste aktøren som har etablert seg i Barcode-rekken er treningskjeden Barry’s bootcamp.
Har oppdaget Bjørvika
Det er ikke bare næringsvirksomheten som opplever økende popularitet i Bjørvika-området. I følge en undersøkelse gjennomført av Norstat for Oslo S Utvikling, har 82 prosent av Oslobeboerne besøkt Bjørvika det siste halvåret. 62 prosent av disse sier de har gått på tur eller vært her for å se på området. 30 prosent har spist på en av restaurantene og 25 prosent har besøkt Barcode-området.
– Det merkes godt for de som driver virksomheter her at flere mennesker har oppdaget Bjørvika. I tillegg har flere flyttet inn i Bjørvika, nå som leilighetene i Eufemias Hage mellom Barcode og fjorden står ferdige. Åpent bakeri har for eksempel nylig begynt med søndagsåpent, med stor suksess. Det hadde det kanskje ikke vært besøkende nok til for ett år siden, sier Rognerud.
Skape noe fra bunnen av
Rognerud opplever en betydelig økt interesse for forretningslokalene Bjørvika og det forhandles nå stadig om nye kontrakter. Store arealer skal fylles opp.
– Det krever profesjonalitet og tålmodighet å etablere seg her i Bjørvika. Og heldigvis har de aller fleste som har etablert seg her i Barcode og Bjørvika lykkes. Det er godt å se, sier Rognerud.
Det nyeste lokalet som har blitt leid ut, er til trestjerners Michelin-restauranten Maaemo.
– For Maaemo er det viktig at de kan skape noe helt fra bunnen av og være med å bygge det opp akkurat slik de ønsker seg. Det er et spennende ekstraelement for alle som blir involvert i å jobbe med næringsutviklingen i en helt ny bydel.