Ifølge en undersøkelse fra hygienemerket Tork er to av fem ansatte bekymret for å bli syke på grunn av dårlig hygiene.

–  I influensasesongen er det ekstra viktig å sette fokus på hygienerutinene på kontoret. Det trenger heller ikke gjøres veldig komplisert, du kan enkelt og greit sette opp et stativ med hånddesinfeksjon ett eller flere steder på kontoret slik at de ansatte har enkel tilgang til enhver tid. Hånddesinfeksjon dreper mikroorganismene på sekunder og er en effektiv måte å rengjøre hendene på, forteller produkt- og markedssjef for Tork, Christine S. Rød.

Majoriteten av norske kontorarbeidere sitter i dag i et åpent landskap, og noen bedrifter opererer også med «free seating». Dette betyr at de ansatte omgås mer i hverdagen og er mer utsatt for andres bakterier.

Det at to av fem ansatte bekymrer seg for å bli syke grunnet dårlig hygiene er kanskje ikke så rart, siden like mange innrømmer å ha gått på jobb når de har vært syke, ifølge undersøkelsen fra hygienemerket Tork. Undersøkelsen viser at halvparten av de ansatte ikke vasker hendene etter at de har snytt seg, hostet eller nyst, en av tre vasker ikke hendene før de skal spise, og noen (15 prosent) innrømmer til og med at de ikke vasker hendene etter å ha vært på toalettet.

Studier viser at hvis man implementerer gode hygienerutiner på kontoret, kan det redusere sykefraværet med over 20 prosent.

 

Slik skaper du gode hygienerutiner på kontoret:

  1. Sett fram hygieneprodukter der det er naturlig, slik at de blir synlige. Da viser du både de ansatte og de besøkende at du bryr deg.
  2. Sørg for å alltid ha såpe og papir på toalettene, og gi de ansatte ansvaret for å fylle på med en gang det blir tomt. Da blir alle involvert og skaper gode rutiner.
  3. Sett opp hygienestativ med hånddesinfeksjon og/eller hygieneservietter på strategiske plasser rundt om på kontoret hvor de ansatte ferdes mest. Tilgjengelighet er viktig for at disse skal bli brukt.