Prosjektet åpnet dørene forrige uke og pop-up utstillingen vises frem til 2. november. Utstillingen «New Norwegian design» er en hyllest til norsk skaperkraft. De stemningsfulle lampene Lamella av Hallgeir Homstvedt og Jonah Takagi for Le Klint lyser opp utstillingen og gjestene kan slå seg ned i den populære lenestolen Bollo designet av Andreas Engesvik. Det er et nøye selektert utvalg av møbler, lamper og mindre produkter fra Norges fremste og yngste designere, som blir vist.
– «New Norwegian Design» er en hyllest til norske designere med sitt sterke, karakteristiske formspråk, lekne uttrykk og kompromissløse blikk for kvalitet, sier Siri Løining, kommunikasjonssjef ved THE THIEF.
Felles for designtalentene er at de allerede erobret den internasjonale designscenen, interiør og -trendmagasiner verden over og vil med sine produkter gi hotellets gjester et innblikk i norsk design.
Ikke tilfeldig
Det er Ragnhild Grytten fra Noord som har kuratert utstillingen og det er på ingen måte tilfeldig at nettopp THE THIEF er valgt som arena.
– Da hotellet åpnet dørene for fem år siden presenterte de den kuraterte utstillingen «The List of The Thief» i samarbeid med DOGA og viste at de ønsket å være et utstillingsvindu for ung, norsk design. Hotellet fikk også «merket for god design» i kategorien visuell kommunikasjon og har siden den gang fortsatt ambisjonen med blant annet utstillingen «Letters on food», sier Grytten.
Nå var tiden inne for å fortsette jobben med bevisstgjøring, ifølge kuratoren.
– «New Norwegian Design» er en naturlig fortsettelse av hotellets genuine satsning for å synliggjøre norsk design. Norsk design har et moment og norske designere er ettertraktet verden over med sitt særegne og sterke formspråk. Utstillingen er en hyllest til designernes reise fra revitaliseringen av norsk design startet med prosjektet «Norway Says» på begynnelsen av 2000-tallet.
Stor interesse
Grytten sier det er stor interesse for norsk design både her hjemme og internasjonalt.
– Bevisstheten og stoltheten rundt norsk design er absolutt økende. Medier er interesserte og skriver i dag ofte om norsk design. Den bevisste norske satsningen i Milano har vært uvurderlig her. Internasjonale magasiner og designblogger lovpriser norsk design. Vi er på vei, forteller hun entusiastisk.
– Utstillingen viser nøye utvalgte mindre produkter, belysning og møbler, alle kommersielle, ingen prototyper. Produktene er oppriktige og skal gi en god opplevelse. Flere viser dessuten et møte mellom en industriell prosess og en kunstnerisk og eksperimenterende retning. Ønsket er at folk vil stoppe opp og si at nå er det ikke lenger noen unnskyldning for å ikke kjøpe norsk, håper Grytten.
Mange av gjestene på hotellet THE THIEF blir overrasket over at alt er norsk, og det viser igjen viktigheten med å fortsette formidlingen av god, norsk design.
– Hoteller er en interessant arena for å fremme norsk design, men THE THIEF stiller i særklasse. Hotellet har hatt en strategisk satsning og innkjøpsordning for å fremme norsk design siden åpningen, og det gir det kredibilitet og integritet, avslutter Grytten.