Journalisten, Maria Amelie har intervjuet over 50 gründere og funnet ut hjemligheten bak deres suksess, i boken «Alt eller ingenting».

– Noen av de jeg har intervjuet har hatt det som mål å bli gründer siden de var unge, og har jobbet målrettet med å skaffe seg rett arbeidserfaring, finne de mest visjonære problemstillingene og de største markedene. Andre har blitt trigget av å løse et stort problem, mens enkelte har snublet inn på gründersporet nærmest ved en tilfeldighet, forteller hun om de gründerne hun har snakket med.

Med andre ord er det mange veier inn i entreprenørskapet, og Amelie er tydelig på at det ikke finnes en enkel oppskrift for å lykkes. Likevel fant hun en del fellestrekk i samtalene med gründere, investorer og entreprenører hun snakket med.

– Ønsker du å bli gründer, men er usikker på hva du skal jobbe med og hvordan, er det en god idé å begynne på et faglig spor. Bruk noen år som forsker eller prøv å bli med i en av de ledende norske teknologimiljøene, sier hun og påpeker at mange gründerne hun intervjuet har sterkt tilknytning til et slikt miljø.

Bli en problemløser

Per definisjon er gründere problemløsere, men hvor finner du problemer som trenger gode løsninger? Skaff deg en jobb mener Amelie, for det er nettopp gjennom arbeidsplassen du møter potensielle kunder og lærer om deres utfordringer og behov.

– Mange som gjør det veldig bra i Norge starter noe innen B2B-sektoren og leverer tjenester til andre bedrifter, i stedet for enkelte kunder. Det kan være hvor som helst, men arbeidslivet er den beste kilden til inspirasjon for aspirerende gründere, svarer hun.

Av 31 gründere i boken er det kun tre som har gått rett fra skolebenken. De tre fremhever hvor mye og raskt de lærte av dette, og anbefaler andre å gjøre det samme. 10 av intervjuobjektene har vært i arbeidslivet i minst 2 år, og et par av dem i nærmere 20 år.

– Dette stemmer ikke helt med det stereotype bildet vi har av unge menn som dropper ut av skolen og starer neste Facebook eller Uber, sier hun og ler.

Statisk sentralbyrås tall over nyetablerte bedrifter i 2015 viser blant annet at litt over halvparten, 25.793 etablerte nye aksje- eller allmenselskap var i aldersgruppen 25­–44 år. Mens de som startet AS i alderen 16–24 år utgjorde kun 3,8 prosent.

Å jobbe eller studere i utlandet var et felles råd fra flere av gründerne.

– Å besøke steder som er annerledes, bygge nettverk, se hvordan andre mennesker lever og hvilke utfordringer de har, gir deg verktøy til å bli en global gründer, mener Amelie, og viser til tall fra undersøkelser av studenter som har gjennomført utenlandsstudier gjennom Erasmus, EUs program for samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Europa. 30 prosent av disse studentene hadde planer om å starte egen bedrift da de kom hjem, i følge The Erasmus Impact Study for 2016. Undersøkelsen viser at studentenes personlighetstrekk ble målt før de reiste, og de fleste skåret høyt på toleranse, tilpasningsevne og evne til problemløsning. Det interessante var at når de kom tilbake og ble målt igjen, var disse sidene forsterket.

Utrykket «å starte for seg selv», er ifølge Amelie et av det mest misvisende i det norske språket. Ingen av de hun intervjuet startet for seg selv, og alle anbefaler at du finner en medgründer med andre personlighetstrekk enn deg selv, og er sterkest på det du er svak på.

– Man får ofte beskjed om å finne «den rette» partneren, men det samme gjelder jo hvis du vil starte en bedrift. Du må finne en medgründer som vil være med deg gjennom tykt og tynt og er svært god på noe du ikke kan mye om, sier hun og påpeker at dette også gjelder teamet du rekrutterer.

– Det bør være mennesker som har spennende kompetanse, utfyller hverandre og liker å løse umulige utfordringer sammen. Det bidrar til et engasjerende arbeidsmiljø. Eller som flere gründere sier: «Flinke folk tiltrekker flinke folk.»

Umulig å ikke feile

Amelie har vært opptatt av å forstå hvilke typiske feil mange gründere gjør. Hun fikk mange motstridende svar.

– For noen var den største feilen at gründeren ikke tenkte globalt fra dag én, men andre synes det var farlig å tenke for stort så tidlig i prosessen. Ikke hent kapital for tidlig oppfordret flere. Ikke vær redd for å dele med deg av eierskapet også videre, sier hun og fortsetter: – Til slutt forsto jeg at som gründer kan du ikke unngå å gjøre feil. Det er hvordan du håndterer de feilene som betyr noe. Lærer du av feilene dine og går videre? Eller blir du så knust at du vil gi opp?

Akkurat nå er entreprenørskap en trend skriver Amilie i boken sin. Der man helst skal henge i et kontorfellskap, gå på fester og snakke om hvor travel man er. Hun ser absolutt ikke noe galt i det, men hun håper at entreprenørskap skal bli noe mer enn en forbigående trend.

– Jeg håper det kan bli like vanlig å være innovativ i offentlig sektor som i privatsektor og i oppstartsmiljøer, sier hun og understeker at hun håper at vi kan slutte å sammenligne oss med Sverige og Silicon Valley, og innse at gründermentaliteten, i likhet med ski har vært en naturlig del av den norske folkesjela, kanskje helt siden 700-tallet da vikingene fant opp kjølen, en teknologisk nyvinning for høyere skipshastighet, som la grunnlaget for deres suksess.

 Mot, ydmykhet og mening

I konklusjonen på boken skriver Amelie at Norge er et land der alt er tilrettelagt for å bli gründer, her er det enkelt å skaffe seg kompetanse, erfaring, nettverk, en unik idé, et godt team og kapital. Likevel mener hun sjansen er stor for at du aldri vil lykkes, eller aldri prøver å stare noe. Årsaken ifølge henne er mot, ydmykhet og mening. Hun forklarer det følgende:

– Mot handler om å være redd, men likevel våge å ta en risiko. Uten å være klar over det tar man bare dumdristige valg, og er langt fra modig. Ydmykhet vil si å lære av sine feil, lytte til kundene og kontinuerlig forbedre seg. Det krever mye mot å stå stødig i sin visjon, og samtidig være ydmyk nok til å faktisk kunne endre kurs underveis. Mening betyr å skape noe større enn seg selv, enten det er for familien, landet eller verden. Uten å ha mening med det man gjør er det ingen grunn til å være modig og satse alt, fremhever hun på slutten av boken.

– Uten mot, ydmykhet og mening er vi bare kule gründere som surfer på en trendbølge og klarer på hvor lite kapital det finnes her i verdens rikeste land, avslutter Amelie.

 

Profil

Navn: Maria Amelie

Utdannelse: Journalist/Mastergrad i teknologi og samfunn

Aktuell: Foredragsholder og forfatter av fire bøker. Hun er kåret til Årets Nordmann og Best Startup Journalist i 2015 i Norge. I dag er hun gründer av tenketanken Startup Migrants.