– Oslo bussterminal skal moderniseres og oppgraderes for å imøtekomme dagens krav til en moderne bussterminal. Det nye designet innebærer at terminalens innendørs lokaler vil bli ombygd og modernisert, sier Jafar Altememy, administrerende direktør i det fylkeskommunale foretaket Akershus KollektivTerminaler (AKT)
Oslo Bussterminal er den tredje største transportterminalen i Norge, med 50.000 reisende og over 1350 bussbevegelser per dag. Det er det ikke usannsynlig å se for seg en trafikkvekst på minst 25 prosent frem mot 2030, forutsatt at man klarer å skape den kapasiteten som er nødvendig.
– Spesielt vil det bli lagt vekt på kommunikasjon/flyt og et mer åpent sentralt knutepunkt (HUB), samt bedre fasiliteter for sjåførene. Ute på terminalområdet vil det også bli enkelte mindre endringer, blant annet for å tilrettelegge for en utvidelse av publikumsområdene (HUB) og for nye inngangspartier, forklarer Altememy.
Gi reisende det de trenger
– Det har vært gjennomført både skisseprosjekt og forprosjekt hvor det har blitt foretatt en grundig interessenthåndtering for å ivareta alle synspunkter for å gjøre terminalen mer attraktiv og moderne, sier han.
Gjennom å analysere hvordan bussterminalen fungerer og hvordan brukergruppene opplever dagens situasjon, har de identifisert en rekke tiltak som sammen vil øke kapasiteten og flyten gjennom bygningen og gi et forbedret kollektivtilbud til byens innbyggere. Det er blant annet gjort undersøkelser og intervjuer med både reisende og ansatte som grunnlag for planene om fornying og forbedring av kundeopplevelsen i terminalen.
– Tilbudskonkurransen ligger ute til 24.mai, og vi tar sikte på byggestart sommeren 2018, med ferdigstillelse sommeren 2019, fremhever han.
Transformasjonen av terminalen omfatter arealutvidelse og en mer brukervennlig funksjonsoppdeling. For å gi de reisende mer plass utvides hjertet i terminalen – the HUB. Eksisterende funksjoner flyttes for å fordele trafikken internt på en bedre måte. Det etableres en ny hovedinngang mot Schweigaardsgate, noe som tydeligere kobler OBT til byen. Justering av trafikkløsning og kjøremønster gir bedre flyt for bussene. I tillegg etableres nye løsninger for å bedre orienteringsevnen for den reisende; ny skilting både inn- og utvendig – i tillegg til nye informasjonsløsninger. Målet er å gi reisende den hjelpen de trenger.
– Vi er glade for å kunne lansere en blogg på vår webside om ombyggingen, hvor reisende, bussoperatører og alle interesserte kan følge med! Den ligger klar, og sparkes i gang så snart valg av leverandør er fastsatt, fremhever Altememy.
– Hvordan vil transformasjonen påvirke folks pendlehverdag, og hva vil den gjøre med området?
– AKT jobber ut fra en strategi om å bidra til å få ned bruken av privatbil, inn mot byene spesielt. Det er åpenbart for oss at for å få folk til å endre vaner, må alternativet gjøres mer attraktivt enn det veletablerte. Et grep som modernisering av Norges tredje største kollektivterminal, er et ledd dette viktige, og miljømessig tvingende nødvendige arbeidet som det er AKT’s samfunnsoppgave å utføre. Vi vil tilrettelegge Oslo Bussterminal (OBT) på alle vis vi ser mulig, innenfor de rammene vi har, svarer han og fortsetter: – God, hensiktsmessig skilting og øvrig forenkling av kommunikasjon mot de reisende, vil bidra til enkel flyt fra A til B når man er i farta til jobb etter levering i barnehage.
En lys og innbydende terminal vil bidra ytterligere til å senke stressnivået ifølge Altememy.
– Sanntidsvisning av avganger på moderne, samordnede monitorer er noe av kommunikasjonen som vi har fått på plass allerede, sier han.
Det å fjerne skrankeløsningen for kundeservice og legge ned det fysiske billettsalget, og i stedet sette dyktige kundeverter ut i terminalen der folk ferdes, er et annet tiltak de har igangsatt.
– De er lette å få øye på i nye, profesjonelle uniformer med godt synlige røde skjerf og slips.
Det vil bli oppgraderte fasiliteter, og vi ser behovet for eksempelvis en hyggelig liten kaffebar i dette nye byrommet, avslutter han.