Til nå har det å skape liv vært ensbetydende med bespisning eller handel. Derimot kan det se ut til at flere mindre kontorvirksomheter nå velger å etablere seg på gateplan. Ikke nødvendigvis på gardeierens initiativ, men som et resultat av døende handel, lavere leier, og at det går opp for flere kontorbrukere hvilken verdi dette kan gi.
I en tid der bybildet er i endring, der vi kun har sett starten på netthandelen, og retailekspertene spår at vi enten får store eller veldig små butikker, vil det mest sannsynlig bli et vakuum. Hva skal vi fylle disse tomme lokalene med? Alt kan ikke være barer, kafeer og restauranter, hvorfor ikke få inn flere kontor?
Når vi intervjuer kontorbrukere på gateplan har de noen fellesnevnere – plassering gir dem tilknytning til bylivet, de kjenner pulsen og blir inspirert av menneskene utenfor. Samtidig opplever bedriftene at beliggenheten gir dem fordeler – kontoret blir et utstillingsvindu. De får da en mulighet til å fortelle sin historie, identitet og tiltrekke seg nye kunder ved at forbipasserende titter inn.
I utgave nummer to av NæringsEiendom intervjuet vi illustratøragentene byHands, som holder til i et tidligere butikklokale på Grünerløkka. De har alltid likt seg på gateplan, og mener dette er helt unikt, for da kan de også ha popup gallerier og andre eventer. Ser vi til retailverden, er det ikke lenger nok å kun selge en vare, i samme utgave forteller Marte Djupesland, grunnlegger av Just Fashion, hvordan hun skal tiltrekke seg nye kunder. Hun skal blant annet presentere «shop-in-shops» i butikken, med ulike gjester. På den måten vil de alltid kunne gi nye opplevelser. De skal også holde kurs og eventer på kveldene relatert til sitt felt. Samtidig som de ønsker ambulerende kunstverk eller levende eventer som foregår i lokalet på dagtid.
I den siste rapporten fra Visma Retail og Virke, presenteres de fem viktigste trendene innen retail basert på NRF Retail’s Big Show, der en tydelig trend fra New York er å tilby uventede tjenester i butikkene. I USA lokker motekjeden American Eagles Outfitters til seg studenter ved å ha vaskemaskiner tilgjengelige i butikkene, mens sengekjeden Casper har laget et eget «Snooze room» der kundene kan bestille tid for å ta seg en liten dupp.
Jeg tror disse trendene vil innta kontormarkedet, selvfølgelig i en mindre grad. Men i et marked i endring der kundenes oppmerksomhet blir stadig vanskeligere å fange, tror jeg det vil bli essensielt å engasjere kundene i større grad. Særlig for mindre bedrifter med knappe ressurser til voldsomme markedskampanjer. Da kan man med sikkerhet høste fordeler av å etablere seg der folk holder til, på gateplan og åpne opp lokalene for eventer, arrangementer og annet, både i og utenfor arbeidstiden, for å fange folks engasjement – hver kreativ!