Storebrand Asset Management og Coor er først i Norge med ny type kontrakt. Her får leverandøren betalt etter hvor fornøyde leietakerne blir. Partene er enige om målene, og samarbeider om å finne de beste virkemidlene. Nye og innovative løsninger belønnes ekstra.

– Dette er en ny type kontraktsform som er mye mer relasjonsbasert enn de vi tradisjonelt bruker i Norge. Her går vi dypt inn i hvilke egenskaper som må til for at samarbeidet skal lykkes og belønner leverandøren på det. Hos oss, som Norges nest største eiendomsbesitter, er det ekstremt viktig å ha fornøyde leietakere. Da er det både viktig og riktig for oss å betale for oppnådde resultater heller enn typisk levert volum, sier Truls Nergaard i Storebrand Asset Management.

– Kontrakten mellom Storebrand og oss er basert på tillit, gjensidig nytte og målstyring. I de fleste kontrakter får vi betalt ut fra mengden jobb som skal gjøres, og vi bruker mye tid på å diskutere detaljerte fremgangsmåter. I avtalen med Storebrand er vi enige om målsettinger og forbedringer over tid, og det gagner begge parter å nå disse målene. Vi bidrar begge med vår ekspertise inn i samarbeidet. Når vi lykkes skal det være bra for begge parter og ikke minst for leietakerne i byggene, sier Nikolai Utheim, administrerende direktør i Coor Norge. Han mener kontraktsformen støtter godt opp under det som er Coors viktigste løfter til alle kunder – høy kvalitet, innovasjon og kostnadsreduksjon.

Vested-kontrakt

Som første selskaper i Norge har Storebrand Asset Management og Coor inngått det som kalles en Vested-kontrakt. Dette er en forretningsmodell, metodikk og tankesett for å etablere sterke relasjonsbaserte kontrakter, utviklet basert på forskning ved «University of Tennessee». Det stilles strenge krav til prosessen forut for kontraktsinngåelse og til selve kontrakten. Storebrand og Coor har hatt en rekke felles arbeidsmøter og jobbet sammen for å bygge tillit og sikre at målene er godt forankret hos begge parter. Hensikten er å bruke mindre tid på å diskutere betingelser og oppgaver i årene fremover, fordi partene har en sterkere relasjon og forståelse for hverandre fra begynnelsen av.

– En slik kontrakt skal gi gode rammer for innovasjon og forbedringer, noe som tradisjonelle kontrakter ikke alltid fremmer. Denne type kontrakt har basis i felles strategiske mål som igjen styrker partnerskapet, sier Nergaard.

– Kontrakten er bygget på en filosofi om at vi skaper mer verdi i fellesskap enn hver for oss. Vi går fra en tradisjonell tenkning «What’s in it for ME» til“What’s in it for WE». Når vi lykkes med å nå felles mål får Storebrand mer fornøyde leietakere og bygg som er mer rasjonelt driftet, samtidig som vi får bedre betingelser. Vi er derfor gjensidig avhengige av hverandre, sier Utheim.

Avtalen er en såkalt IFM-avtale der en rekke tjenester skal leveres. Avtalen inneholder blant annet eiendomsdrift, sikkerhetstjenester, renhold, resepsjon samt servicesenter. Avtalen løper over 5 år og har et forventet årsvolum på nær 75 MNOK, og i tillegg kommer variable prosjektvolum og store muligheter for utvikling.