«Her vil jeg bo», er et velkjent utsagn når man entrer N4 Studio på Bryn for første gang. Det gamle industribygget i teglstein fra 1800-tallet, minner mye om et New York loft. God takhøyde, store vinduer med sprosser og betonggulv. Med respekt for bygningens originale detaljer har de forvandlet et råbygg til et varmt, innbydende og inspirerende studio, der rene, moderne linjer forenes med det røffe.

– Vi er et kreativt fellesskap av fotografer som tilbyr det meste innen foto, og film med hovedvekt på mat. Jeg har også showroom for nettbutikken Vår, som er en forlengelse av det daglige arbeidet med design, sier Aina C. Hole, som er fotograf og driver vaarbutikk.no

Sammen med fotografene Margrethe Myhrer, Kjell Brustad og Tanja Steen, leier de 300 kvadratmeter i Jernbaneveien 4. Studioet har to mesaniner, tre studioavdelinger, butikk, stort kjøkken, fantastiske lysforhold og kontorer. Loftet er også et skattkammer fylt til randen med rekvisita fra hele verden.

– Bygget er fra 1857, og var først et bryggeri. Det har vært mye forskjellig her opp gjennom årene, og før vi tok over i november 2012, huset det et snekkerverksted. Det var metallgulv og neonlys. Da vi flyttet inn ble det lagt nytt gulv, nytt ventilasjonsanlegg, det ble malt, satt inn en ekstra trapp og et nytt kjøkken, forklarer Hole og påpeker at det i utgangspunktet var et ukurant lokale for mange virksomheter, og absolutt ikke et typisk kontorlokale. Derimot ble det helt ideelt for dem etter oppussingen.

– Heldigvis har vi en dyktig gårdeier, Annemie Veys som driver Brynsløkken Eiendom. Hun er både rettferdig og tydelig, og hvis det er noe vi ønsker av utbedringer er hun medgjørlig med kostnadsfordeling. Hun tar tak i ting, og alt ordner seg – det er en viktig trivselsfaktor og nødvendig for driften, påpeker fotografen.

Inspirasjon

De fire fotografene kjente hverandre godt fra før, og hadde tidligere leid lokaler sammen på Carl Berner, men ettersom bygningen skulle konverteres, måtte de flytte.

– Vi er tilknyttet et stort miljø, og vi har også hatt ulike folk innom her. Blant annet flere matstylister og en blomsterleverandør, men nå har disse utvidet og tatt bygget ved siden av, forklarer Margrethe Myhrer, og Hole legger til at da de fikk mer plass, ønsket de å finne en løsning som ville dekke noe leiekostnader og utnytte potensiale i lokale uten å få inn flere leietakere. Hun og mannen tok da felles interesse rundt interiør, design og mote et skritt videre og startet en nettbutikk med tilknytning til studio. Det gir noen naturlige synergier. Utover det at lokalene ser innbydende ut, opplever de at mange som er innom i forbindelse med fototjenestene også tar seg en titt på showroomet.

– Butikken gjør lokalene veldig hyggelige. Det er mange kunder som synes det er gøy å komme hit å handle, vi har også åpen butikk en lørdag i måneden, forteller Hole.

Showroomet er en del av lunsjrommet, på toppen av en mesanin med utsikt utover hovedstudioet. Der er det en fast utstilling, samt et rom på innsiden med klær, kunsthåndtverk og designelementer. Når det er åpen butikk rigger de til med varer i hele studioet.

– Folk føler seg inspirert, de ser at vi er kreative og finner på ting – at vi ikke står stille.

Vi har vært bevisst på at vi skal ha et hyggelig og innbydende lokale, der folk skal trives, få inspirasjon, og der det er rom for å gjøre ulike ting. Under større opptak er det ofte at noen setter seg på mesaninen og jobber. De kan følge opptaket fra en iPad og komme ned ved behov, forklarer Myhrer.

Konkurrenter under ett tak

For selv om det hovedsakelig er fire fotografer, der to av de jobber med matfoto føler ingen av dem at det byr på utfordringer.

– Selv om vi er konkurrenter kan vi leve under samme tak, vi må bare tilpasse oss litt. Siden både Margrethe og jeg jobber med mat kan vi ikke ha inn flere aktører som driver med det samme, det blir for trangt. Selv om vi har et dobbelt kjøkken med stor kapasitet, tilføyer Hole.

Myhrer påpeker at de også fra tid til annen priser de samme jobbene, men ettersom matfotobransjen er liten synes hun det er fint å ha de andre fotografene i nærheten. Nabofotografene jobber også med matfoto, og nå har Jernbaneveien blitt et lite cluster for nisjen.

– Det gir oss bedre oversikt når alle er nære, og det bidrar til at vi hele tiden utvikler oss. Samtidig er det godt å vite at du har en som kan steppe inn dersom man skulle bli syk, det føles trygt at vi har flere dyktige folk i eget studio, mener Myhrer, og Hole skyter inn at det er fint å kunne be om råd, lære av hverandre og hele tiden få inspirasjon.

Begge er enige om at det hadde vært tung å være alene i et studio, og at det mest sannsynlig ikke ville vært like lett å fornye seg heller.

– Kostnadene er en annen fordel. Det er fint å kunne fordele de på flere. Nå er jo leieprisene på Bryn noe helt annet enn i sentrum, derfor har vi fornyet kontrakten på 10 år, fortsetter Hole.

Begge opplever at Bryn blir nærmere sentrum, og de merker stor forskjell siden de kom dit 2012.

– Tunellen er ferdig, og det bygges og skal bygges mye her, sier Hole, og Myhrer understreker at fotostudioene har blitt skvist ut av byen til fordel for matbutikker og boliger.

– Det er ikke så mange på Grünerløkka lenger, og vi opplever at flere og flere flytter ut av byen. Nå har det ikke vært noe problem for folk å komme hit, ettersom det er god parkering og kollektivdekning. Det er ingen som sier: «Oi er dere der, det blir for langt». De fleste bor jo utenfor byen. Men, jeg tror ikke at man bør være så mye lenger utenfor Oslo. Kundene våre vil helst ikke reise for langt fra egen arbeidsplass, sier hun.

 Ut av boksen

Hole tror at avgjørende faktorer for å lykkes i kreative felleskap er å finne folk man samarbeider godt med, og en flink gårdeier. Hun er særlig opptatt av ryddige retningslinjer, og er den som står på leiekontrakten og fremleier til de andre.

– Vi tenker ut av boksen ved å starte en nettbutikk som er personlig, bærekraftig, klær som er etiske med godt betalte arbeidere og klassiske – ikke noe trendvarer. Det er den veien man bør tenke, ved å kjøpe kvalitet og ikke plast og masseproduksjon, sier hun.

– Kjedebutikker er det nok av. Vi savner flere opplevelses butikker som er mer vanlig i blant annet København. Da får vi bidra litt selv, fortsetter Hole.

Fotografene ønsker også å assosieres med kvalitet i sitt arbeid, og derfor er det en god miks med utvalget i butikken.

– Lokalene representerer på mange måter hvem vi er, og hva vi leverer. Dette har blitt en destinasjon, en opplevelse der folk får nye inntrykk og inspirasjon, sier Myhrer og legger til: – Når man velger en fotograf som skal lage brandet sitt, og en bildestil, gir det en god synergi at de ser at vi har sansen også for interiør – det betrygger kunden.

Nå ønsker fotografene seg enda flere kreative bedrifter til området.

– Vi har også vurdert å etablere et lite coworking space, og å leie ut noen plasser for å få inn flere dyktige folk, for å skape enda flere synergier. Så dette er noe vi kommer til å vurdere på sikt, avslutter Myhrer.