– Fremtidens lunsj leveres av en robot, bestilles via en app, er laget kun på norske råvarer av en annen robot, får deg til å stresse ned og består av økologiske produkter og laboratorieprodusert vegankjøtt, sier Ingvild Ross Magnussen, kommunikasjonsansvarlig i Fazer Food Services AS, og påpeker at dette er fremtidens mat satt på spissen.

– Den tradisjonelle lunsjen, slik vi kjenner den er i endring. Dette skjer i takt med at arbeidsplassen også endrer seg. Vi jobber mer fleksibelt, både hvor vi jobber og når vi jobber. Når man i tillegg ser økte kostnader og mindre marginer, vil hvordan man utnytter arealer og områder i ett kontorbygg, samt bruker tekniske løsninger være avgjørende for økt lønnsomhet, sier hun, og mener tiden da kantineområdene kan stå tomme opptil 20 av døgnets timer er forbi.

Ifølge henne ser nå både gårdeiere og kantineoperatører at arealene kan, og bør utnyttes gjennom større deler av døgnet.

– Vi ser også at den nye generasjonen, «millenniumsgenerasjonen», lever og jobber etter andre tider, og dermed ønsker et tilbud utover den tradisjonelle arbeidstiden, påpeker Ross Magnussen.

 Fokus på mat, service og atmosfære

– Fazer Food & Co representerer en ny type restaurant som med sine tilbud møter behov hos en arbeidshverdag i endring. Dette konseptet kan servere deg fra morgen til kveld, og tilbyr inspirerende menyer tilpasset sesong, med sunne alternativer, i en avslappet atmosfære. Det er fokus på mat, service og atmosfære, forklarer hun.

Fazer Food & Co omfatter et bredt og variert utvalg av matopplevelser, og kan tilby flere moduler. Vegetarmodulen «Wicked Rabbit» tilbyr innbydende vegetarmat, som både skal appellere til kjøttelskere og vegetarianere, mens kaffebarmodulen «Hav a Java» tilbyr et sunt og rikt cafèsortiment hele dagen. Ross Magnussen forteller at flere moduler er under utvikling, og vil gradvis presenteres og implementeres.

Sunne matopplevelser

Fazers lunsjrapport fra 2017 (basert på en undersøkelse gjort allerede i 2012) viser at nordmenn ønsker å spise mer vegetarmat, kaste mindre mat og spise mindre kjøtt. – Flere eksperter mener at de bedriftene som investerer mer i å tilrettelegge for sunn og god mat på arbeidsplassen, vil få sunnere og mer tilfredse ansatte. Spisevaner, trender innen helse og ikke minst preferanser for mattilbudet på arbeidsplassen er i stadig endring. Vi ønsker å nyte mat som ikke bare smaker godt, men også gjør godt for kropp, sinn og miljø, fremhever hun og fortsetter: – Fazer Food Services opplever at etterspørselen etter større fleksibilitet på den tradisjonelle lunsjen har økt, både når det gjelder variasjon, hvordan og når vi spiser.

Alle Fazers personalrestauranter vil gjennomgå en omprofilering fra Wilberg til Fazer Food & Co i uke 6. For deres gjester vil dette blant annet bety at de endrer logo og navn i restauranten og en introduksjon til nevnte moduler. I tillegg vil deres kunder få oppleve Nudging, Restaurant Day og et stort fokus på miljø og bærekraftig drift.