– Da vi re-åpnet Aker Brygge etter ombyggingen, satte vi oss hårete mål for antall besøkende og omsetning i årene fremover. For å nå disse så vi et behov for nye digitale tjenester som kunne la Oslofolk gjenoppdage brygga, og løsningen ble bydelsappen «Din Aker Brygge». I motsetning til tidligere, valgte vi å snu fokus i all kommunikasjon og aktiviteter mot Oslofolk, men først og fremst mot de som bor og jobber på Aker Brygge – våre fremste ambassadører, forteller Mim Stang, Marketing & Community Manager, Aker Brygge.
De utviklet derfor appen «Din Aker Brygge» med mål om å kunne tilby en relevant tjeneste for «bryggefolket», som også skulle øke attraktiviteten av området for kontorbrukere, beboer og besøkende – og gi de en fordel av å være en del av bydelen. Appens funksjoner har fokus på en enklere hverdag, nye oppdagelser og siste nytt på Aker Brygge. En av disse funksjonene er concierge-chatten, der du kan sende forespørsler til alle butikkene og restaurantene samlet, enten du skal kjøpe en gave eller booke et bord.
– Sitter du opptatt på kontoret, kan du sende en melding til alle butikkene samtidig og spørre om gavetips. Har du kanskje behov for å booke bord til kick-off lunsjen, kan du spørre restaurantene om hvem som har ledig og hva de kan tilby av mat og pris, forklarer Stang, som påpeker at mulighetene er mange.
Arnfinn
Concierge-tjenesten er godt mottatt ifølge Mim, men de opplevde raskt at det fantes flere behov blant brukerne enn det butikkene og restaurantene kunne tilby. Samtidig erfarte de at det var behov for en ambassadør for appen, som kunne spre budskapet om tjenesten og være tilgjengelig for både leietakere og besøkende. Concierge-tjenesten ble dermed forlenget med en fysisk concierge, nemlig Arnfinn – som kjenner bydelen inn og ut etter å ha bodd og jobbet der i over 25 år.
– Arnfinn skulle i utgangspunktet kun være en «menneskelig forlengelse» av app-funksjonen i en mindre kampanjeperiode, men tilbakemeldingene var over all forventning, og vi bestemte oss for å opprette en fast concierge-tjeneste, både i appen og på brygga, sier hun fornøyd.
I dag finner du Arnfinn på hans concierge-kontor i tårnhuset ved Latter. Han tilbyr concierge-tjenester som henting og levering, shoppinghjelp, tilstelninger, rens og skreddertjenester – men du kan spørre han om hva som helst – han fikser det meste og sier sjeldent nei. Alle tjenester kan bestilles via «Din Aker Brygge-appen».
– Arnfinn har jobbet og bodd på Aker Brygge i 25 år. Tidligere drev han Narvesen-kiosken og siden han kjenner de aller fleste i området og er usedvanlig serviceminded, er han en opplagt kandidat til concierge-stillingen. I tillegg er lokalkunnskapen hans er gull verdt, understreker hun.
En suksess
– Tilbakemeldingene har vært fantastiske, og det er ekstra gøy å se hvor mange som blir forbauset over servicen de mottar, sier Mim.
I dag har de over 15.000 brukere av appen og mange faste brukere av concierge-tjenesten, både via app og Arnfinn, men med stadig nye brukere som kommer til, og nye oppdrag som må løses, jobber de kontinuerlig med å forbedre og tilpasse tjenesten.
– Arnfinn kjenner nå de aller fleste og har blitt en skikkelig «bydelskjendis» her på brygga – det er nok mye av grunnen til at det fungerer og tas så godt i mot, tror hun.
På spørsmål om de kommer til å utvide tjenesten, svarer Mim at den har vært i konstant utvikling fra første dag.
– Det er vi nødt til for å kunne tilfredsstille de behovene som dukker opp underveis. Hver uke kommer det inn nye forespørsler som vi ikke alltid har forutsett, og er etterspørselen høy nok må vi vurdere om det er noe vi skal kunne tilby fast. Målet er å gjøre hverdagen enklere for de som bor her, jobber her og besøker Aker Brygge, men behovene er naturligvis ganske ulike. En dag må Arnfinn hjelpe en av butikkene med vindusutstillingen, en annen dag hjelper han en beboer med å installere ny PC, booker bord for en av gjestene eller leverer skjorter til rens, fortsetter hun.
At vi vil se flere av slike tjenester i fremtiden, er Mim sikker på.
– Jeg er ikke i tvil om at tjenester som forenkler hverdagen og sparer tid er fremtiden. Vi ser at lignende servicetjenester har kommet de siste årene, og spesielt med bot-trenden som herjer. Likevel er concierge-tjenesten vår ganske unik. Det er veldig få som utfyller den digitale opplevelsen med noe fysisk, og i vårt tilfelle har det vært nøkkelen til suksessen, avslutter hun.