– I Norge er det få kvinnelige entreprenører. Vi tror én av flere årsaker til dette er at det finnes få inspirerende møteplasser, hvor kvinner føler seg «hjemme». Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Siri Aleksandra Amundsen Olsen, som er daglig leder i det kreative byrået, GIRL CRUSH. De jobber med innhold til sosiale medier, slik som film, foto, journalistikk, PR og konsept. I dag er selskapet tilknyttet 20 frilansere som er en del av GIRL CRUSH-teamet, og de er også i gang med å utvikle et nettmagasin. Ideen er å bygge en plattform som engasjerer kvinner til å ta det neste steget, enten de drømmer om å bestige et fjell eller å starte en business.
– Vi skal skape det første «rosa» kontorfellesskapet som er spesielt rettet mot kreative yrker og kvinner; som bloggere, youtubere, designere, make-up artister, fotografer med mer. Det skal også være for de kresne, eksempelvis kvinnelige advokater, investorer, meglere, og skribenter, samt at vi ønsker å ha showroom, PR-byråer, små og mellomstore bedrifter styrt av kvinner, forklarer hun.
I dag sitter de i Drammensveien 72, et lokale som forvaltes av Urban Jungle, der de har cirka 265 kvadratmeter i 1. etasje, og tilsvarende i kjelleren, som benyttes til lager, Fabrikk Oslo, og stort felles fotostudio. Klesutleietjenesten Fjong og Vintage Fever utgjør også en stor del av lokalet.
– Selv om det er veldig fint å ha en digital plattform der kvinner kan treffes, er vi overbevist om at vi går mot en tid hvor fysisk kontakt stadig blir viktigere. Spesielt i de fasene man går igjennom som frilanser og gründer, de kan være ganske ensomme. Vi er flokkdyr og har behov for mer støtte enn et par «likes» på Instagram, påpeker hun, og understreker at det var grunnen til at GIRLCRUSH-konseptet ble utvidet.
«Girl power hub»
– I våres begynte vi planleggingen av et fysisk hovedkontor der vi ønsket å tilrettelegge for en møteplass for kvinner. Nå har vi klart å samle veldig like, men samtidig ulike personligheter og bransjer. Allikevel jobber nesten alle mot samme målgruppe – noe som skaper gode synergier. Fellesnevner for de fleste av oss er behovet for kontinuerlig innholdsproduksjon og da hjelper det at vi har tilgang til et stort fotostudio i kjelleren. Vi har klart å få mye «in-house» og det kan effektivisere måten vi jobber på betraktelig. Vi kan jobbe sammen som et team på ulike prosjekter, og tilby en større tjeneste mot kunder, forklarer hun.
I dag fremleier de til Fabrikk Oslo, som jobber med trykk på klær og har kurs og verksted i kjelleren, Aasmundsen Consulting, en strategisk kommunikasjon- og markedsføringsrådgiver, og For Ynde, en nettbutikk som ønsker å simplifisere måten kvinner handler jobbgarderobe på.
– Konseptet har rett og slett utviklet seg til en veldig kul «girl power hub» og vi har et felles ønske om å bruke det samlede lokale til enda mer. Norge ligger et stykke bak og vi mener dette kan bli starten på noe veldig spennende, sier Olsen, og legger til: – Selv om vi er godt i gang her i DV72, har vi flere planer fremover. Vi opplever stor interesse for selve konseptet og vil med rett eiendom og partnere se etter muligheter for å utvide.
Hun påpeker at det allerede finnes mange co-working spaces i Oslo, men at det de er i gang med å skape nå er noe helt unikt.
– Vi ønsker å lage en community space for kvinner. Det handler ikke om at vi vil gå tilbake i tid, og skille menn og kvinner, men å skape en engasjerende arena der kvinnen står i fokus. I Norge er cirka én av fire selvstendig næringsdrivende kvinner. Vi vil at kvinner skal bli flinkere til å tørre å ta sjanser, og ha den selvtilliten det kreves, sier hun og påpeker at kvinner må ha mer tro på det de gjør. Derfor har de laget mantraet: «Sammen er vi sterkere».
– Vi mener at et hinder for kvinners suksessfaktor ligger i hennes egen psyke, i hennes egne holdninger til seg selv, og med støtte av andre i lignende situasjon, eller andre etablerte og erfarne kvinner kan dette bidra til at man faktisk holder ut i en oppstartsfase. Vi vil være i samme rom, og knytte kvinner sammen, sier hun engasjert.
Starten på noe nytt
Olsen opplever at arbeidslivet er på vei inn i en spennende tid der arbeidsstrukturen endres totalt. Og teknologien gjør det mulig å jobbe hvor som helst, når som helst.
– Vi tror det vil føre til mer fleksibilitet på arbeidsplassen, i fremtiden. Spesielt i kreative yrker har man et behov for å komme seg ut av kontorene man sitter på hver dag, GIRL CRUSH community space skal være et godt alternativ, sier hun.
Som en start har de nå et ønske om å få mest ut av lokalene i DV72. Sammen med Fjong skal de utnytte posisjonen de nå er i ferd med å få til å arrangere foredrag, kurs og debattpaneler. Det skal være et sted der de like gjerne snakker om «den hormonelle syklusen» til «finansiering og gründerskap».
– Det er en klar fordel å være flere, vi hadde aldri kunne invitert så mange som på åpningsfesten vår i oktober, hadde det ikke vært for Fjong. Vi tror også at vi står sterkere sammen for å få finansiell støtte og sponsorer til fremtidige eventer, sier hun og er åpen om at det også har vært en del utfordringer i starten.
– Utfordringen er ofte å disponere tiden riktig – jobb og fritid flyter litt i hverandre. Oppgraderingene på kontoret tok vi selv, og det tok selvfølgelig litt tid, tid en oppstartsbedrift gjerne ikke har så mye av. Det går også en del penger ut i begynnelsen, men vi er sikre på at dette vil være lønnsomt på sikt. Det er også mer administrering enn det man kan se for seg på forhånd, forteller hun.
Derfor prøver de så godt de kan å opprettholde fellesskapet, og samtidig være en støtte for hverandre, ikke minst å lære av hverandre. De har også vært i dialog med en yogalærer og coach som skal komme til kontorfelleskapet én gang i uken.
– Samlet har vi et bredt nettverk og vi kan sette hverandre i kontakt med mange ulike mennesker, noe som er en klar fordel ved å sitte i et kollektiv. Men vi mangler fortsatt litt plass, selv om vi har et lite «zenrom» har vi behov for bedre møtefasiliteter, forklarer hun. Til nå har ikke det vært et problem, da mange av dem ofte er på farten.
– Heldigvis lærer vi masse av å gjøre dette, det blir nesten som en slags prototype hvor vi tester litt hver dag, og vi trives godt. Vi kan også kjøpe mat og drikke fra The Juicery hos Fjong, og vi deler på utstyr som kaffemaskin og printer, sier Olsen.
På gateplan
Kvinnekollektivet har også valgt å sitte på gateplan for å være synlige.
– I en verden hvor det meste kan gjøres på nett, der man gjerne har kontorer litt utenfor byen, hadde vi lyst til å skille oss ut ved å være sentrale og synlige. Vi vil for eksempel snart starte med drop-in fotografering og lignende tilpasset «influencers», med skilt på fortauet, sier Olsen og fortsetter: – I tillegg til å ha en ganske bestemt sosiale medier-strategi skal vi ikke undervurdere synlighet på gateplan, det er gøy å skape litt nysgjerrighet! Og det gjør vi, for det finnes ikke mange lignende konsepter på Vestkanten.
– Vi skal designe et hovedkontor med kvinners behov i tankene, hva med pumperom til nybakte mødre og en frisør på hjørnet, avslutter hun.