Med skreddersøm, rene linjer og smarte løsninger har GOVERNATOdesign skapt et profesjonelt og funksjonelt, men samtidig lunt og hyggelig kontorlandskap forankret i bedriftens historie.

– Kontoret er en reise i selskapets historie med innslag av antikke møbler, memorabilia og portretter på veggene, sier Angela Z. Governato, daglig leder og interiørdesigner i GOVERNATOdesign.

Hun forteller at utgangspunktet for lokalene var et typisk nybygg fra 2006, med sparsommelig innredning, og lav takhøyde. Kontoret er på cirka 330 kvadratmeter, og ligger i 2. etasje på Kaldnes Brygge, med utgang til eget uteområde i byggets atrium.

– Dette er en familiebedrift med ambisjoner om å vokse. Derfor stilte de krav om fleksibilitet, samtidig som de ønsket å få frem selskapets historie, som har røtter helt tilbake til 1902, sier hun.  De ansatte jobber lange dager og av den grunn ønsket seg et kontor de også kunne benytte på kveldstid, med et tydelig hjemmekoselig preg.

Business & pleasure

Den sosiale sonen er iøynefallende når du entrer kontoret, med en god sofagruppe og et barbord. Den ligger som en langstrakt tarm i midten av lokalet, med cellekontor og møterom på hver side. Himlingen i den sosiale sonen er senket noe, og kledd med metallspiler med integrerte lydinstillasjoner.

– Den sosiale sonen er det første du ser, og vi har vært opptatte av at den skal skape en lun atmosfære med tepper på gulv, ulike tekstiler, hjemmekoselig interiør og en litt spenstig himling med dempet belysning, forklarer hun.

Derimot er belysningen på arbeidsrommene en helt annen. Alle cellekontorene er romslige, har tregulv og glassvegger. Med tanke på vekst er det lagt opp til at kontorene kan deles opp i to ved hjelp av en lettvegg på et senere tidspunkt. Det er også mulighet for å gjøre den ene sonen om til åpent landskap.

– Barbordet blir også mye brukt, særlig når de skal vurdere arbeidstegninger, trekkes de ut for å jobbe der, sier hun.

Generelt er det få gipsvegger i lokalene, som enten består av glassvegger eller en enkel mønstret romdeler i den sosiale sonen. Dette for å skape en luftig følelse, og gi rommene tilgang på naturlig lys. Lampene er fra Anour og Gallotti&Radice, og spesialbestilt fra Italia – lys spiller en stor rolle, og lampene er helt unike.

– Alt av møbler er innbygd og skreddersydd, og dørene er spesiallagd fra Danmark.

Dørene i karbonisert eik er ikke malt, men de har ligget i vann i flere måneder for å få den mørke brunfargen. Det er originalt heltre, farget i vann, forklarer Governato.

Mellom de to møterommene, har interiørdesigneren satt inn en foldevegg, med trekkspillfunksjon. Slik at man kan velge mellom to små eller ett stort møterom, med plass til rundt 20 stykker. Skjult i enden av lokalet er det kopirom og arkiv.

Tydelig identitet

For Zeiner Gruppen var det viktig at selskapets historie kom tydelig frem i interiøret, samtidig som de ønsket å vise frem den moderne bedriften de er i dag.

– Dette er en familiebedrift gjennom flere generasjoner, og mye av deres historie er integrert i innredningen. Virksomhetens to første biler er printet på metall, fra den gang de drev en byggevarebutikk. Arbeidspulten tilhører en tippoldefar og de har beholdt de originale stolene, forklarer hun.

I den sosiale sonen, der sofagruppen står, er det plassert et uttrekkbart salongbord i glass, som også fungerer som et minimuseum, med gamle arkiver og stempler.

– Vi har spilt mye på det gamle, med malerier av de tidligere generasjonene på veggene. Vel så viktig er innslag av elementer fra dagens virksomhet, derfor har vi prøvd å kombinere gammelt og nytt. Samtidig som det er et påkostet prosjekt med fokus på kvalitet i hver kvadratmeter, påpeker hun og understreker at Zeiner Gruppen er opptatt av kvalitet som varer. Derfor har de prioritert gode materialer og et interiør som er tidløst.

– Kontoret har mye mørkt tre, skinn, solide materialer, marmor og stål, noe som gir et maskulint uttrykk. Derfor har vi balansert med friske blomster og tekstiler i materialer man ikke forbinder med et kontor. Detaljene myker opp inntrykket, og gir fellesområdene et hjemmekoselig tilsnitt. Fargevalgene følger bedriftens profil og skaper et helhetlig inntrykk, sier hun og avslutter: – Et cellekontor trenger absolutt ikke å være traust og kjedelig. Det kan fremstå personlig, moderne og hjemmekoselig, med effektive arbeidsløsninger.

Se alle bildene fra kontoret i siste utgave av NæringsEiendom.