Millenials er en generasjon som kjennetegnes av teknikkintelligens og en hverdag som kretser seg rundt sosiale medier. Å ha en velsmurt kundetjenesteavdeling er helt essensielt for å kunne holde tritt med deres høye krav. De har vokst opp i et digitalisert informasjonssamfunn som stadig er i forandring. Det er en selvfølge å hele tiden være tilkoblet, og tilgjengelighet, raskhet og enhetlighet premieres. Forventningene til god service er veldig høye, og bedrifter som ikke henger med i utviklingen kan i verste fall regne med å gå i graven. Slik kan du kommunisere med den nye generasjonen.

Digital enkelthet fra alfa og omega

Milleniumgenerasjonen vil ikke ha lange manualer, men finne informasjonen de trenger gjennom noen korte manøvrer. Når de trenger hjelp til noe, ringer de ikke til kundeservice. Slike løsninger assosieres med angstfremkallende telefonkøer og langsomme svar. I stedet klikker de seg inn i apper eller på hjemmesider hvor de på en rask og smidig måte kan finne svarene på problemene sine. Helst av alt vil de slippe å kontakte deg overhodet og heller få løsninger servert gjennom smidige hjelpeplattformer, Youtube-guider eller forum.

Respekter kundens tid

Dagens nettverks- og informasjonssamfunn er i stadig endring, og det gjelder å konstant holde seg oppdatert – både i det store perspektivet og i hverdagen. Dette gjelder både for bedrifter og kunder. Derfor er tidseffektive løsninger en av

de viktigste aspektene når en kunder vender seg til en bedrift. Gjennom å levere effektive og enkle løsninger, skal kunden raskt bli fornøyd og gå videre i hverdagen.

Personlig interaksjon må være brukbar

Dersom en konsument har brukt mye tid på å finne en løsning, men ikke funnet det de søker, bør dere se til at de får avkastning for tiden sin. Å ha en kyndig og velinformert kundetjeneste er viktig for at kundene skal være fornøyde med bedriften din. Mailkommunikasjon anses ofte for å være langsom og omstendelig. I stedet gir livechat-løsninger mulighet til å gi kunden raske svar. Kundeservicen er et av de viktigste ansiktene for bedriften utad, og derfor er det viktig at den er førsteklasses.

Utviklet sammen med kundene

Pass på å være à jour med de seneste trendene og løsningene. Milleniums generasjonen er kjappe til å hoppe på de nye trendene, og et populært fenomen kan bli utdatert over natten. Å forstå hva som er det nye er utrolig viktig for å henge med i utviklingen. Derfor er det essensielt at du holder deg oppdatert, hører på hva forbrukerne sier og at du ikke er redd for å tilpasse deg.

Servicen du gir blir viral

Sosiale medier har gjort det mye lettere for et budskap å ferdes fra en kunde til et massivt

publikum. Dette kan helt reelt både velte og hjelpe deg. Kundeserviceopplevelser deles raskt, og dersom noen har fått en smidig løsning på et irriterende problem, er de ofte glade for å dele opplevelsen med andre. På samme måte spres også negative opplevelser – noe som kan få ødeleggende konsekvenser.

I dag benytter mange seg av kontaktene i sitt sosiale medienettverk for å forsikre seg om at en tjeneste er verdt å benytte seg av. Derfor er det viktig å eliminere potensielle negative utfall, og du bør alltid være ydmyk og høflig. Gi den beste servicen og tenk alltid på hvordan du kan utvikle deg videre.