I samarbeid med analysebyrået YouGov har Oslo Handelsstands Forening laget en rapport som bygger videre på rapporten Best Place to Shop fra 2014. Rapporten tar for seg hva som er det aller viktigste for forbrukeren når de ønsker å handle.

– I undersøkelsen har vi forsøkt å finne ulike atferdstyper som beskrives gjennom ulike situasjoner der shopping forekommer. Vi har kartlagt hvorvidt de kombinerer shopping med andre aktiviteter, og hvor viktig sentrale egenskaper ved et handelsområde er, for at de velger akkurat dette området, forklarer Lars Fredriksen, utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening.

De har også kartlagt de viktigste og de minst viktigste faktorene når du er og handler. De fire mest betydningsfulle faktorene er: De har ofte gode tilbud – tilbud er ikke det samme som pris, men butikken må ha gode nyheter. Beliggenhet, er nummer to, deretter et utvalg av spennende butikker, og beleilighet – hva gjør det enklest for deg.

Andre punkter som sto lenger ned på listen var god kollektivdekning og parkering. På bakgrunn av dette tror Fredriksen at handelen vil klare seg i hovedstaden, til tross for bilfritt sentrum.

– Hvis tilbudet er unikt, kommer folk uansett. Gode tilbud er viktigere enn parkeringsmuligheter. Det er vår tolkning når vi stiller disse to parameterne opp mot hverandre. Men parkering vil alltid være betydningsfullt, og det kommer blant de viktigste faktorene. Terskelen for å ta bussen til byen en lørdag, kan være høy for mange, sier han.

Shopping i kombinasjon med andre aktiviteter

– Hvor ofte hender det at du kombiner shopping med andre aktiviteter? I 2014 svarte 69 prosent at det gjorde de, mot 2017 da det var 59 prosent. Det er en nedgang på 10 prosent, som betyr at det ikke målefeil, sier Fredriksen.

Han er usikker på grunnen, men en mulig årsak er at det utfordrende å pakke shopping inn med andre aktiviteter.

– Det som er tankevekkende er at konverteringen mellom kafé- og restaurantbesøk er redusert de siste tre årene, til tross for at kjøpesentrene har satset hardt på serveringsteder. Vår undersøkelse viser at når folk er ute og handler er de ikke opptatt av, eller i modus til å oppsøke serveringsteder, sier han.

 

Les hele artikkelen i siste utgave av NæringsEiendom.