Oslo hotellene har hatt en svært positiv markedsvekst de siste årene og dette er videre ført i første halvår av 2017. Over 40 prosent av veksten i ferietrafikken og nær 50 prosent av veksten i internasjonale reisende i Norge de siste 10 årene har havnet i Oslo, ifølge en markedsrapport fra Hotelia. Anders Vatne, partner i Hotelia, forklarer at noe av den positive utviklingen av RevPAR (kombinasjon av belegg og gjennomsnittspris) skyldes at romkapasiteten er redusert på grunn av stengte hoteller som gjennomgår totalrenovering, henholdsvis Royal Christiania & Europa.
– I tillegg var flere hoteller i Oslo påvirket av streik i april og mai i fjor. Dette ga utslag i noe færre solgte romdøgn, spesielt ble konferansemarkedet påvirket grunnet avbestilling og/eller flytting av flere større arrangementer, sier han.
Derimot er gjennomsnittsprisen over 1.000 kroner for første gang. Hittil i år er RevPAR tilbake på tilnærmet samme nivå som før fallet i 2008.
– I første halvår var det vekst på alle hovedsegmentene. Den sterke veksten på konferansemarkedet skyldes hovedsakelig NOR-Shipping og trolig noe streiken i 2016. Veksten på feriemarked er den laveste på flere år, men opp fra svært høye nivåer Og det har vært en markant nedgang på det internasjonale markedet (-7,0 %), spesielt i vinter. Hva dette skyldes er usikkert. Det har vært en markant vekst i det innenlandske markedet (+12,7 %), forklarer han, og legger til: – Veksten i yrkesreisende generelt, Nor-Shipping, samt at aktørene har forutsett kapasitetsreduksjonen i markedet, har trolig bidratt til økning i gjennomsnittsprisen.
Hotelia antar at det ikke kommer inn nye rom i markedet i andre halvår, og de forventer en vedvarende positiv utvikling.
– I de to neste årene kommer det både ny og «gammel» kapasitet inn markedet og man kan forvente et mer «normalt» Oslo-belegg, spesielt i 2019, sier Vatne.
Plass til flere
Ut ifra markedsrapporten mener Hotelia at det er rom for flere hoteller i Oslo, spesielt mindre nisjehoteller.
– Kule tostjerners hoteller og hosteller for yngre mennesker, i områder som Grünerløkka, Youngstorget og på Tøyen er det rom for. Dette ser vi både i Gøteborg og Stockholm, og vi må ha et tilbud utover AirBnB, mener han.
Særlig sentrumsnær beliggenhet og rundt etablerte knutepunkt er betydningsfullt.
– Hotell er viktig i knutepunktutviklingen i Oslo-regionen, og bør kobles opp mot de viktigste knutepunktene, der det er eller vil bli større business huber. Det er aktuelt i Sandvika, Lysaker, Skøyen, Økern og Lillestrøm og etter hvert på nye business huber som Bryn, Ski og Ås. Det vil nok komme flere hotell i med tid og stunder, men riktig beliggenhet og rett konsept er «alpha og omega».