– Spaces er et konsept som i stor grad bygger interaksjon mellom brukerne, de som sitter der fast og medlemmer av Spaces, sier Thomas Weeden, Country Manager Norway i Regus og International Workplace Group, og forklarer at medlemmer kan være alt fra bedrifter til en med hjemmekontor som ønsker å være en del av et «community».
– Konseptet er veldig eventbasert, det er høy aktivitet og mange arrangement – for de som ønsker det. Du bestemmer helt selv om du vil delta eller ikke, opplyser Weeden.
Det finnes et bredt spekter av ulike medlemspakker i Spaces, enten du ønsker fast plass, tilgang til det åpne området eller å komme innom et par dager. Business klubben er selve hjerte i konseptet, en tilrettelagt møteplass for de som jobber der og andre. Det legges også betydelige ressurser ned i designet, der tydelige stikkord er – se og føl.
– Vi ønsker å være hjemmekoselige, atmosfæren er avslappet, og på alle inngangsdører står det «velkommen hjem, obs, vi mente på jobb», dette gjennomsyrer Spaces som sådan – et «community» med «content» som er relevant, og at folk «tilfeldigvis» har et kontor der, sier han.
I Spaces i Media City Bergen, jobber Weeden tett med Entra i utnyttelsen av felles fasiliteter. Vanligvis har Spaces egen cafe og alt innenfor egne vegger, i motsetning til hvordan de vil drifte i Bergen.
– Vi kommer ikke til å ha alt inhouse her, vi vil være en del av noe større, et flerbrukerbygg med felles kantine, kafé og lounge. Det vi ønsker å skape er en ny destinasjon, innholdet skal være så interessant at du vil dra hit og jobbe her – vi skal åpne en ny verden, sier Weeden.
Alle medlemmene av Spaces vil ha tilgang til de store fellesarealene hvor de kan jobbe og ha uformelle møter.
– Dette vil være et løsere format, enn noen av de andre konseptene våre. Vi tror mange bedrifter vil ønske å ha en tilknytning til Spaces, det er en fin mulighet til å ha en fot i Media City, sier Weeden og mener det nye bygget vil være spesielt attraktivt for media- og teknologibedrifter, men også alle som befinner deg i dette økosystemet, slik som jurister, økonomer og tjenestebedrifter.
Arbeidsform og arbeidsmåte har ingen alder ifølge Weeden, han tror Spaces vil tiltrekke seg et bredt spekter av mennesker.
– Grunndriveren er å skape et sted hvor man har lyst til å dra på jobb, og der du har mulighet til å bli inspirert og få nye kontakter – hvis du ønsker, understreker han.
Unikt i verdenssammenheng
– Media City Bergen er et unikt konsept. Bygget har samlet konkurrenter, leverandører, og samarbeidspartnere for å ruste seg mot konkurranse fra utlandet. For å skape mangfold og utveksle erfaringer har det vært viktig å få inn et studentmiljø, start-ups og et kontorhotell/ co-workingspace som Spaces, sier direktør for utleie og forretningsutvikling hos Entra, Anders Solaas.
I mediabransjen er det mange frilansere og mindre bedrifter, Solaas tror det vil være interessant for flere å være en del av miljøet som Spaces kan tilby i Media City.
– Å ha mulighet til å leie seg inn til ulike virksomheter i bygget vil være positivt for store og små virksomheter, sier han.
I fellesarealene er det tilrettelagt for at folk skal møtes og prate med hverandre. Hele førsteetasjen er åpen for alle i bygget og publikum utenfra.
– Her skal man møtes på tvers av bransjer, for å prate, dele det man jobber med og få gode ideer og skape innovasjon. Det er også tilrettelagt for å ha større arrangementer, et felles møteromssenter – her står delingstankegangen sentralt, sier han.
Media City er ifølge Solaas et teknologihus så vel som et mediahus.
– Mediabransjen er i rask utvikling, og teknologi står sentralt, det er viktig at de som utvikler ny teknologi er tett på mediabransjen for å kunne henge med i tiden, forklarer han.
Bygget er nesten fult, det gjenstår 5.000 kvadratmeter når det åpner nå til høsten.
– De som skal flytte inn i Media City i Bergen kommer til å gi noe til bygget, men de vil også få noe fra bygget, sier Solaas og avslutter med at bygget vil bli besøkt av hele verden: «Dette prosjektet blir helt unikt i verdenssammenheng».