Hos Krohnark er det som å «ramle ned i et kaninhull», for alle forventinger om en tradisjonell arbeidsplass forsvinner i det du kommer inn døren. Det oppleves som et avbrekk i hverdagen, med rom for å være «menneske», både som ansatt og gjest. Et kontor som ikke våkner ordentlig til liv før etter klokken 09:00, og der ingen reagerer på om du lener deg tilbake i stolen, takker ja til både noe å spise og drikke, og kanskje forsyner deg to ganger – for det er så godt.

Med pysjdag, fredagslunsjer og vinskap på kontoret vet Krohnark å utfordre det tradisjonelle kontormiljøet. De bruker interiørarkitektur som virkemiddel, og oppfordrer kundene til å skape et miljø der folk har lyst til å være.

– Det med trivsel er alfa omega; der folk trives, skapes det god atmosfære som igjen skaper gode resultater – det er så enkelt at dersom du har det bra på jobb smittes det over på teamet, resultater av det man leverer og kundetilfredsstillelse. Samt god livskvalitet generelt, sier Heidi Krohn, daglig leder og eier av Krohnark AS.

Ifølge Krohn er det å sette menneske i sentrum fremtiden, samtidig som bedriftsmerkevaren styrkes. Hun mener det er i humankapitalen verdiene ligger.

– Kontorer som våre er bare starten på en revolusjon – i fremtiden vil mange kontorlokaler se annerledes ut enn det de gjør i dag. Flere bedrifter vil redefinere hva et kontor er og vi kommer til å oppleve en sterk grad av innovasjon og oppfinnsomhet innen kontorløsninger i tiden fremover, det gleder jeg meg til sier Krohn.

Matglede

I inngangspartiet blir du møtt av rå betong, speil og vegglamper i glass – i tydelig New York ånd. Blikket løftes raskt opp mot taket, der en lysinstallasjon med utdrag fra Alice i Eventyrland, tar oppmerksomheten din: «Have I gone mad?» «I’m afraid so. You’re entirely bonkers. But I’ll tell you a secret. All the best people are.», står det skrevet. Og i det du senker blikket er du på kjøkkenet. Ingen resepsjon eller venterom, du kommer rett inn i selve hjerte av lokalet – et stort kjøkken, der det er plass til mange.

– Kjøkkenet er viktig, min filosofi da jeg etablerte selskapet var at vi skulle være et generøst kontor. Jeg er livsnyter, byr på meg selv og er glad i mat, og jeg har alltid ønsket meg en arbeidsplass der ansatte er en del av en kultur som tilrettelegger for trivsel og at man er en del av noe helt unikt og veldig bra. Derfor inviterer vi folk på hjemmelaget mat laget fra bunn av så ofte vi kan, sier interiørarkitekten, og legger til at de jobber med å ferdigstille en kokebok.

Konseptet med å invitere har slått an og nå er det slik at folk ringer og spør om de kan lage mat for Krohnark.

– Det er da vi vet at vi er inne på noe nytt og veldig fint. Vi har planer om å skape temadager med foredrag av aktuelle profiler og temaer der vi inviterer kunder og folk som ikke kjenner hverandre, for å danne nye relasjoner og introdusere folk til hverandre – fine folk fortjener fine folk, forklarer hun.

Krohn mener det er i uformelle møter med god mat og drikke at man ofte skaper gode og varige relasjoner.

Uaktuelt med resepsjonen

Den 11 meter lange kjøkkenbenken, signaliserer tydelig hva Krohnene ønsker å ha fokus på. Rommet har blitt et samlingspunkt på kontoret, enten det er mandagsmøter, sosial hygge, fest, workshops, arbeid eller uformelle møter.

– Å ha resepsjon var uaktuelt for oss, måten man blir møtt på er i forandring, understreker Krohn.

Selskapet er mye ute og reiser, og var blant annet på studietur i Amsterdam. Da de kom på hotellet ble de møtt av noen gutter i jeans med Ipad, de satt seg ned i sofaen og fikk en grundig gjennomgang av byen og dens aktiviteter på egne premisser, skreddersydd for deres interesser, samtidig som de nøt et glass med bobler.

– En ny og unik opplevelse å bli tatt imot på, vi følte oss privilegert og viktige, ikke minst «sett». Det er spennende å utfordre hvordan man ønsker at den første opplevelsen med brandet skal være – den vil variere fra ulike konsepter og vi tror at den tradisjonelle resepsjonen er i stor forandring, forteller hun.

Det var en lignende velkomst vi fikk hos Krohnark, der boblene ble byttet ut med hjemmelaget kaffelatte og nybakte pepperkaker. I kombinasjon med en hyggelig dame som tok jakken vår.

– Vi har en helt flat struktur her, det Kronhene gjør er «Kronhverk» – det er en del av vår arbeidsmetodikk, beste «mann» på rette oppgave. Vi setter sammen team for å få til optimale resultater, vi er alle gode på ulike områder – det er når Krohnene jobber sammen vi skaper de aller beste resultatene. Får man en faktura fra oss står det ofte seks «mann» på den. Hos oss må alle ta del i oppgavene som må løses, ingen slipper unna – det er en viktig del av felleskapet her, sier hun.

– Vi må overraske folk

– Selv om kjøkkenet er i senter har vi behov for ulike scenarioer i løpet av arbeidsdagen, det er svært ulike behov ut ifra oppgaver, dagsform og behov for konsentrasjon. Ved og legge opp til flere ulike soner i en landskapsløsning har du mistet ett eget rom (kontoret ditt), men du får 15 nye og helt ulike scenarier du kan utføre dagens gjøremål, forklarer interiørarkitekten.

Hos Krohnark er det «free seating», alle har et eget skap på 40×80 for oppbevaring. Kontoret er hovedsakelig inndelt i fire soner, en stillesone som gjerne blir benyttet når du trenger dyp konsentrasjon eller jobber med deadliner. I sone to er det arbeidsbord for de som har mange møter og skal mye inn og ut i løpet av dagen. Samt to soner til med ulike møteplasser der du kan samarbeide med kollegaer eller ha mindre uformelle møter. Den ene møteplassen er en spesialbygd sofa, som de kaller «offentlig transport», den er bygd som en togkupe, der du har én til én samtaler, gjerne når du jobber med case.

– Vi har bare ett møterom, for de færreste møter er hemmelig. Vi har valgt å bruke et piknikbord med benker, for å bli raskt ferdig – her er det ikke godt å sitte lenge, ler Krohn, og går mot sengen. En delikat seng med nok puter, to dyner og et sengeteppe, der ansatte kan ta pauser, eller jobbe fra sengen dersom de ønsker det.

– Jeg har til og med hatt møter her, sier hun og legger til at de som oftest er interne, men noen ganger har hun også invitert folk utenfra til den uformelle måten å ha samtaler på.

– Vi utfordrer våre kunder hele tiden, og derfor må vi tørre å gjøre noe uortodoks – vi må overraske folk. Vi gjør ikke noe annerledes, bare for at det skal være annerledes, det må være en klar tanke bak, og vårt konsept har helt fra første strek hatt en strategi – vi har ett klart mål med vår utforming. For vår del passer sengen veldig godt til de andre løsningene vi har. Vi har både hev/senk pulter og -stoler, og de ansatte kan velge mellom å sitte i godstoler, på barkrakker, i kupeen, ved et tradisjonelt arbeidsbord eller på benker – noe for et hvert behov og et areal som tilfredsstiller det behovet du har for den aktuelle oppgaven som skal løses, påpeker Krohn.

Siste tilskudd til kontoret er det nye området som interiørarkitekten kaller «war room», en stor vegg der man kan kaste opp ideer og henge opp prosjekter man jobber med for å få et bedre overblikk og god oppstart på nye prosjekter.

 New York loft

Da Gasellebedriften skulle flytte fra Lilleborg høsten 2015, viste de ikke hvor de ville. Etter 5 ½ år og en økning i antall ansatte, var tiden inne for forandring.

– Vi hadde ingen konkrete preferanser geografisk, men det måtte være sentralt i byen. Vi ønsket oss et New York loft, og Ragde Eiendom som vi leier av nå, måtte overbevise oss flere ganger før vi takket ja til disse lokalene. Vi har ikke utsikt å skryte av, men fikk lov til å gjøre det vi ønsket, derfor bestemte vi oss for å gå for lokalene i Waldemar Thranesgate 84 C, sier Krohn, og understreker at de fikk helt frie tøyler og at arealene absolutt ikke ligner på det de har i dag.

– Ragde Eiendom var en drøm å jobbe med, og vi fikk mye «ja», forsetter hun.

For interiørarkitektene var det avgjørende å skape et sted som inspirer, motiver og gir en følelse av et godt hjem nummer to.

– Kontoret er utformet som et loft – en hybrid av det vi ønsket oss, vi ville fjerne «kontoret» fra vårt kontor – og det har vi fått til, hevder Krohn.

Lokalene er lange og smale derfor ønsket Krohnark få vegger, og de som er gir illusjonen om at de svever, ved at man har trukket inn sokkel mot gulv og himling. Ifølge interiørarkitektene optimaliser få vegger følelsen av et New York loft.

– Veggene er fylt med kunst fra Gard Eiklid i Rod Bianco Gallery. Vi anbefaler å bo ved siden av ett galleri, da vi er så heldige å få låne verk for å skape dynamikk og et lokale som hele tiden er i endring. Det symboliserer det vi tror på: «Det eneste som er konstant er forandring», dette vet vi og bygger opp under så godt vi kan, sier hun.

Alt av innredning er spesiallakkert og farget, slik at det går i ett med lokalene. Krohn er tydelig på at de kun har benyttet gode materialer, og hun understreker at når de først gjør noe, gjør de det ordentlig.

Ønsker nye impulser

Krohnene har god plass, de snart 12 ansatte har nesten 35 kvadratmeter per person og er helt klart i overkant av de arealbehovene de selv selger inn til sine oppdragsgivere.

– Det er ikke arealeffektivitet som skal være i fokus, det er smarte areal det handler om, for oss er det ved siden av å ha ett tilrettelagt kontormiljø en arena der alle kan bruke kontorene så mye de vil. Våre arealer er ikke så kostbare, derfor har vi lov til å flotte oss, konstaterer Krohn.

Lokalet er tegnet for vekst med kapasitet for 24 ansatte. Derfor leier interiørarkitektene også ut kontorplasser.

– Det må være noen som passer inn med det vi driver med, men vi tror det er sunt å få inspirasjon utenfra. I fremtiden vil arbeidslivet se veldig annerledes ut enn det gjør i dag, mulige samarbeid og synergier skapes ofte der man minst forventer det, vi er åpne for samarbeid og er nysgjerrige på hva som ligger foran oss av muligheter ved å tenke nytt og annerledes. Delingsøkonomien har kommet for å bli og er fremtidens måte å tenke og jobbe på, mener hun.