– Vi gleder oss over å kunne åpne nye Lagunen. De siste 18 månedene er Lagunen utviklet bymessig. Dette innebærer fortetting og urban struktur, med kvartaler, gågater og allmenninger, levende fasader, parkering under bakken og et utvidet handels- og serveringstilbud, sier Knut Eliassen, administrerende direktør for Lagunen Storsenter.

Noen av de 50 nye butikkene og spisestedene er: XXL, Foot Locker, Home & Cottage, Joe & The Juice, Norrøna, Søstrene Grene, Søs Jensen, Høyer, Superdry, Gina Tricot, Godt Brød, Jordbærpikene, Dale of Norway, Hunkemöller, Benetton, Fredrik & Louisa, GANT, Rituals, Kitch’n og NORMAL.

Lagunen tilbyr blant annet gratis Wifi, personal shopper og billettløsparkering med skiltgjenkjenning via appen ParkLink.

Den offisielle åpningen av den nye delen på Lagunen er 14. november, og høsten 2019 åpner kinosenter og treningssenter.

 Tror på kanonomsetning

Bygningsmassen er fordelt på ulike formål som handel, servering, fellesarealer, uteområder og parkering.

Målet har vært å integrere det regionale kollektivknutepunktet for buss og bybane og de nye handels- og serveringsarealene best mulig med eksisterende handelsareal, slik at publikum får en enda bedre opplevelse ved et besøk til Lagunen Storsenter.

– Vi både tror og håper vi har lykkes, sier Eliassen.

Etter utvidelsen har Lagunen over 200 virksomheter, hvorav cirka 180 butikker, serveringssteder og øvrige service- og tjenestetilbud. Ukentlige publikumsbesøk forventes å være cirka 100.000 personer, med et årlig besøk på cirka 6 millioner. Totalomsetningen forventes å være cirka 4 milliarder kroner i 2020 når alle arealer er tatt i bruk. Dette vil gjøre Lagunen til landets største shoppingsenter målt i omsetning.