Bytte av kontorlokaler dreier seg ikke bare om å finne et nytt lokale og å hyre inn et flyttebyrå. Det er mange detaljer som skal huskes i forbindelse med flytteprosessen. Her får du tipsene.

Aller først må bedriften bestemme seg for at «nå flytter vi». Evnen til å ta beslutninger er viktig gjennom prosessen. For en middels stor bedrift opp mot 50 ansatte kan det fort gå tre måneder fra beslutningen er tatt, til man er installert i nye lokaler.

  • Definer behovet
  • Sonder markedet
  • Gå gjennom kontraktene
  • Sjekk hva du betaler for
  • Overtakelsesbefaring
  • Lag en flytteplan
  • Foreta selve flyttingen
  • Sikkerhet

Sjekkliste ved leie av nye lokaler

  • Sjekk oppsigelsestiden
  • Mulighet til fremleie
  • Arealbehov
  • Enkeltmannskontorer
  • Antall arbeidsplasser
  • Antall kvadratmeter per kontor
  • Antall kvadratmeter totalt
  • Kontorlandskap
  • Undervisningslokaler
  • Møterom
  • Kantine
  • Toaletter
  • Garderobe
  • Lager
  • Produksjonslokaler
  • Parkeringsplasser
  • Tilgjengelighet
  • Naboforhold, miljø
  • Profilering
  • Innemiljø
  • Adgang og sikkerhet