Etter å ha hatt kjempesuksess med street food-konsept i Torggata Bad og Barcode i Oslo, har gründerne bak Oslo Street Food og Barcode Street Food tatt turen til Drammen. I Strømsø Torg åpnet Drammen Street Food i våres, med en kapasitet på over 1.000 gjester og 600-700 sitteplasser. 13 matkonsepter har flyttet inn i lokalene i Strømsø Torg 4 i tillegg til Globus Matboks, som skal drive kantine for leietakerne i bygget (blant annet Brakar, Kontorhuset, Nordea og Arkitektkontoret Nils Tveit). Bygget får miljøsertifiseringen BREEAM Excellent. Utviklerne har lagt vekt på å utvikle et bygg som innehar høy miljøstandard.

2.000 kvadratmeter

Strømsø United AS, som eies av Dpend Eiendom, Castrum og Christensen Eiendom, er eier av Strømsø Torg 4.

– Vi har gått sammen om et felles eierskap og kjøpt syv eiendommer ved Strømsø Torg. Det vi har sett behov for i området, er et konsept som er med på å skape en møteplass. Det har vært litt trist der, sier Njål Kjellesvik Norheim, leder for marked og kommunikasjon i Dpend til NæringsEiendom.

Drammen Street Food har leid 2.000 kvadratmeter i Stømsø Torg 4. Matkonseptet har inntatt hele førsteetasje, deler av kjelleren og en takterrasse i en innskutt tredjeetasje. Det var nylig høytidelig åpning med ordføreren, og konseptet er tatt godt imot av befolkningen.

– Vi er veldig fornøyd med leietakeren vi har fått inn. Det er flotte folk som er dyktige, sier Kjellesvik Norheim.

Daglig leder Martin Kirkenes i Drammen Street Food sier til NæringsEiendom at oppstarten har gått over all forventning.

– Etter at ordføreren åpnet ballet fredag den 13. mai til stinn brakke, var det full rulle. Vi er kjempefornøyd med åpningshelgen og nå begynner driftsfasen. Målet er at Drammen Street Food skal bli en destinasjon som omfavnes av flere enn de som bor og jobber i Drammen. Det er jo mange som reiser til Oslo for å dra på street food-stedene der, så vi bør også klare å få folk til Drammen fra nabokommunene, sier Kirkenes.

Av de 13 matkonseptene i Drammen Street Food, har 12 åpnet og det vil snart komme en isbar. Kirkenes har fått inn flere av de samme konseptene som er i Oslo Street Food og i Barcode Street Food.

– Det er flinke aktører som vet hva de driver med. Men vi ønsker også lokale aktører. Drammen Street Food legger opp til å ha flere events i lokalene. Blant annet er det inngått et samarbeid med Strømsgodset for å lage familievorspiel før hjemmekamp. Vi har et stort lokale, men legger også opp til at det kan være kompakte og små arrangement. Vi skal ha et levende hus som ikke bare har mat, sier Kirkenes.