De seneste årene har mindre leietakere med kontorbehov fått en haug med tilbud om kontorhotell og lignende tilbud med svært fleksible betingelser på både leiekontraktens lengde og størrelsen på arealet. Innenfor lager- og logistikkområdet har det imidlertid ikke vært den samme veksten innenfor tredjepartslogistikk, hvor lagertjenestene settes bort til en spesialist som håndterer alt.

Marginal virksomhet som vokser

Seniormegler Ketil Ervik i DNB Næringsmegling forteller til NæringsEiendom at tredjepartslogistikk fortsatt er en marginal virksomhet, og at de ikke tegner mange leiekontrakter med den type aktører.

– De som driver med det må ha stor omsetning for å få god lønnsomhet, og det er veldig tøff konkurranse om kundene, sier Ervik.

Blant aktørene i dette markedet er Bring, DHL, FREJA og en rekke mindre aktører (se egen sak om Jacsped).

Mye tyder imidlertid på at dette markedet vil vokse i tiden fremover. På Vestby har Bulk Infrastructure kjøpt et tomteareal på 47 mål. Der skal selskapet bygge Bulk Flexipark, et nytt konsept med virksomheter innenfor tredjepartslogistikk på 50 000 kvadratmeter. Målet er å legge til rette for tredjeparts logistikkleverandører. Leman Norway har allerede tegnet en leiekontrakt for 11 300 kvadratmeter. Bulk Infrastructure har sett at det er utfordrende for tredjeparts logistikkleverandører å forplikte seg til leieavtaler på 10-15 år når en vanlig kontraktsperiode for deres kunder i snitt ligger på tre til fem år.

– Vi ønsker å redusere risikoen for disse ved å tilby en høy grad av fleksibilitet på kontraktslengder og kapasitet, sier Peder Nærbø, eier og styreleder i Bulk Infrastructure.

Korte leiekontrakter

Ifølge Ketil Ervik er nettopp noe av det som kjennetegner flere av aktørene innenfor tredjepartslogistikk at de gjerne tegner korte leiekontrakter for mindre arealer.

– Kundene deres har veldig korte avtaler, og de har som regel ikke den betalingsevnen og betalingsviljen som andre har. Tredjepartsaktørene får gjerne først på plass kundene, og så leier de lagerlokalene.

Den nordiske Private Equity-giganten innenfor eiendom, NREP, utvikler også et stort tredjeparts logistikkbygg på Vestby. På 38 000 kvadratmeter skal Prime Cargo tilby logistikktjenester til store og mellomstore virksomheter.

Gode alternativ for leietakere

For bedrifter som sliter med å finne mindre lagerlokaler eller ikke kan drive mottak, lagring og utlevering av varer effektivt, kan løsningene til tredjepartsaktørene være gode alternativ. Ketil Ervik forteller at med utviklingen i Oslo, hvor det blir stadig færre lagerbygg, kan det bli vanskelig for leietakere å få leid logistikklokaler med tilhørende kontor.

– Når det ikke er mulig å ha lager med kontor i Oslo, blir det en aktuell vurdering å sette bort lageret, sier Ervik.

En annen gruppe bedrifter som bruker tredjepartslogistikk er netthandelsaktører som ikke har egne logistikksentre.

– Aktørene som driver med tredjepartslogistikk har gått inn og hjulpet de som driver med netthandel. Netthandel gir ofte behov for mer arealer. Det er plukk av enkeltvarer, og ikke bulk, sier Ervik.

I Sverige har bruken av tredjeparts logistikktjenester økt kraftig helt siden midten av 1990-tallet.