Bymiljøetaten sitt kontorbygg på Hasle Linje, er i ferd med å etablere seg som fyrtårnet i den nye bydelen som vokser frem på Hasle, Løren, Økern og Ensjø. Hele området gjennomgår en stor forvandling, fra industri- og produksjonsvirksomhet til boliger, næringslokaler, samt service- og kulturtilbud. Dette er det siste, store sammenhengende sentrumsnære utbyggingsområdet i Oslo. Denne delen av byen vokser mye og vil fortsatt få en sterk befolkningsvekst i årene som kommer.

– Bildeling er nyttig for alle næringsdrivende og beboere på området. Det er begrenset med parkeringsmuligheter, og parkeringsplasser for kontoransatte er derfor et knapphetsgode. Derfor er bildelingsordninger som flere benytter seg av den mest bærekraftige løsning, sier Christian Geelmuyden, utleiesjef for Hasle Linje i Høegh Eiendom.

Mobilitet og redusert karbonavtrykk

Målet for Bymiljøetaten var å få dekket mobilitetsbehovet på en smartere måte enn å bruke privatbiler. Det var viktig å ha en bilordning som gir nødvendig mobilitet, bevisstgjør og reduserer behovet for bil i arbeidstiden og reduserer antall kjøreturer. Bilparken består nå av både elbiler, hybrider og andre praktiske kjøretøy.

– For to år siden hadde vi i Bymiljøetaten 130 parkeringsplasser. Nå har vi cirka 25 og de benyttes utelukkende til uniformerte patruljebiler. Bildelingsløsningen har fungert enda bedre enn vi forventet og brukerne er godt fornøyd. Bilene utnyttes også på en god måte gjennom at de på kveldstid er tilgjengelige for beboerne i området og andre medlemmer av bilpoolen, sier Hans Horndalsveen, direktør ressurs- og forvaltningsenheten.

Fra fossilt til elbiler

– Gjennom nøye kartlegging av bruk, lengde på reise og kjøremønster har også bildelingsflåten endret seg. I oppstarten var det 18 hybrid biler til en dedikert brukergruppe som kjører mye. Av disse 18 er nå 14 av bilene rene elbiler. Ved å bruke Hertz BilPool systemet har vi fått bedre kontroll på kjøringen vår. Da har vi også sett at de fleste av våre arbeidsturer fint kan gjøres med elbilene som tilbys i markedet i dag. Ved forlengelsen av avtalen var det viktig å øke andelen elbiler, sier Kjetil Storaas Hansen, direktør Bydriftsdivisjonen.

En økning i bilpooler

Hertz BilPool nå over 150 biler, fordelt på 45 bilpooler.

– Bilpoolordningen er en brukervennlig, kostnadseffektiv og miljøvennlig løsning. Via app på mobilen bestiller du og låser opp bilen som er lokalisert nært kontoret. Man betaler per time og for kjørte kilometer, og drivstoff er inkludert i prisen, samme er hurtiglading hvis du har elbil. I de større byene er det stadig flere som velger kollektivt til og fra jobb. Da er en bilpool et godt supplement til kollektivtrafikken når man må ut i møter og andre ærender i arbeidstiden, sier Eivind Thorne, leder for Hertz BilPool.

Nå forventes det kraftig vekst i denne typen bildelingsordninger.

– Det er et uttalt mål for byutviklingen i Oslo å etablere arbeidsplasser og boliger rundt sentrale kollektivknutepunkt. Det betyr i praksis at de færreste får egen parkeringsplass, og de vil dermed ha behov for å ha tilgang til bil der de er. En bildelingsordning som Hertz BilPool er effektivt både for bedriften og den ansatte. Vi kommer derfor til å øke takten med å etablere mange bilpooler de nærmeste årene, avslutter Thorne.