Sosiale soner, arbeidssoner, fellesarealer – ord som bøyes og tøyes og som er synonymt med interaksjon mellom mennesker. Sosiale soner og fellesarealer er begrep vi tar på aller høyeste alvor, men også et begrep som vi tilfører varme, lunhet og humor.

For å skape gode omgivelser er det viktig å forstå bedriftens og byggets behov, utfordringer og kontekst. Arealene som utformes skal gjenspeile de ansattes behov og arbeidsmetoder, og løsningene skal skape det beste utgangspunktet for mennesker som ønsker å bevege seg sømløst i skreddersydde omgivelser.

«Vi er kravstore arbeidstakere på farten og nøyer oss ikke med tilfeldigheter.»

Morgendagens arbeidstakere er i ferd med å endre måten vi utformer omgivelsene våre på. Vi kan ikke ta noe for gitt, men må stille spørsmål, utforske og tørre å utfordre organisasjonen det skal bygges for.

Hva ønsker de ansatte seg? Hvordan gjøre arbeidsplassen og bygget attraktivt og aktuelt? Hvordan skape en sterk bedriftskultur og intern stolthet?

Dagens arbeidstakere har behov for en fleksibel arbeidsplass. Det bør være rom for sosiale interaksjoner og rom for konsentrasjon i omgivelser som reflekterer bedriftens og byggets visjon, tiltenkte tilbud og kultur. Dette er avgjørende for hvordan vi utformer felles arbeidssoner og felles sosiale områder. Det kan like gjerne være på en flyplass som i et næringsbygg. Det er type arbeidsoppgaver, dagsform,  og ikke minst stedets utforming og tilrettelegging som avgjør hvordan vi ønsker å utføre jobben vår – det er ikke lenger bare det faste skrivebordet vi forholder oss til i en jobbhverdag.

Det er derfor viktig at vi skaper forskjellige soner med ulike fasiliteter hvor det er naturlig for ansatte å møtes for å utveksle tanker, ideer og jobbe sammen.

Fysisk utforming og estetikk skal være med på å gi påfyll, god atmosfære og oppfordre til den type aktivitet man ønsker utført. Målet må være å få frem de riktige emosjonene som man setter seg som mål for de ulike aktivitetene og sonene; Skape velbehag, skjerpe sansene, fremme samarbeid og kreativitet etc. Hvordan får de ulike omgivelsene oss til å føle oss og hvor mye har det å si for trivsel og fruktbart samarbeid på kontoret?

Det være seg møter mellom mennesker i en tiltalende og fristende bedriftsrestaurant, på et hyggelig kjøkken eller i en inspirerende biblioteks sone. Her har bedrifter mulighet til å skape en bedre arbeidshverdag for sine ansatte, men også en attraktiv arbeidsplass for bedriften.

Vi skal bevege oss fremover – uanstrengt, men med snert, hva gjelder konseptuell tilnærming. De ansatte skal forstå konseptet og den visuelle utformingen skal gjenspeile bedriftens verdier og kultur. Hvem er vi? Hvem ønsker vi å være?

Her ligger det også en unik mulighet til å utvide, forsterke og fornye tankesettet til bedriften.

Det er en del av jobben å være sosial sammen

Trenden viser at grensene mellom tilbudene på kontoret og”der ute” stadig viskes ut og arbeidstakerne tilbys omgivelser som imiterer livet utenfor jobb ( og vice versa) . Vi ønsker kanskje en opplevelse av å sitte på en kaffebar, en hotellounge eller på et hyggelig kjøkken. Livet på kontoret er ikke lenger bare en åtte til fire jobb. Er jobben arbeidstakerens første hjem?

Arbeidsplassen er en sosial arena hvor vi deler interesser, verdier og kunnskap. Dette skal synliggjøres gjennom de valgene som gjøres gjennom gode interiørløsninger. Fellesarealene skal gjerne oppleves som uformelle og varme, men likevel oppfylle kravene vi har til de ulike aktivitetene vi skal utføre som pålitelige og effektive arbeidstagere.

Ved å skape uformelle arenaer i retning av sosiale møteplasser man vanligvis finner ”der ute” gir man arbeidstakerne mulighet til å jobbe i en setting som kan være med på å skape nye relasjon og rom for å tenke nytt. Kanskje det er lettere å utveksle tanker og ideer rundt kjøkkenbordet fremfor kontorlandskapet? Kanskje gir det å dyrke økologiske grønnsaker på taket grobunn for nye ideer? Hva med felles kjøkkenhage i bedriftskantinen – kan det styrke fellesskapet ? Grensene tøyes stadig og det er en spennende utvikling vi som formgivere kan være med på å påvirke.

Fellesnevneren for alle disse alternativene er at vi søker en uformell setting i en travel jobbhverdag. Noe ekstra som gir påfyll og variasjon når du legger inn en ekstra time eller tre en torsdag kveld. Spørsmålet er ikke lenger bare hva du kan tilby arbeidsgiveren din, men hva kan arbeidsgiver tilby deg?

Det er på høy tid at den estetiske utformingen av fellesarealer likestilles med den funksjonelle utformingen. Som en del av helhetsbildet til bedriften eller bygget skal jo estetikken tilby et fellesskap og en kollektiv forståelse av merkevaren eller hva stedet har å tilby. Estetikken og konseptet skal styrke fellesskapet og være et  møtepunkt mellom ulike fag, avdelinger eller bedrifter i et større bygg.

En kultur og en merkevare som ikke bare er synlig på papiret, men som også sitter i veggene og i den enkelte arbeidstagers og arbeidsgivers oppfatning av bedrift og sted.

Det er tydelige trender innenfor utforming av fellesarealer og arbeidssoner, men viktigst av alt er at løsningene til enhver tid vurderes og tilpasses sin organisasjon. Trender er et elastisk begrep men er en viktig indikasjon på hva som er viktig for mennesket i den konteksten vi befinner oss i her og nå. Under deler vi noen tanker rundt trender vi kan forvente å se mer av i fremtidens kontorbygg.